Egy felmérés kimutatta, hogy az angol emberek túlnyomó többsége szerint a szülő a felelős azért, hogy mit eszik a gyerek. A második helyen az iskolákat, majd az ételgyártókat és a média munkatársait okolják a gyerekek rossz étkezési szokásai miatt.
A megkérdezettek nagy rész úgy gondolja, hogy a gyorséttermek reklámjai erősebb ellenőrzésre szorulnak. A nyilvános diskurzus egyre többször szerveződik az étel- és italgyártók köré az Angliában egyre jelentősebb problémává váló túlsúly és elhízás kérdésével kapcsolatban.
Ki a felelős? (százalékokban mérve)
Szülők - 88 százalék
Iskola - 43 százalék
Ételgyártók - 30 százalék
Média - 26 százalék
Rengeteg szülő vélekedik úgy, hogy gyermekük étkezésének kontrollálására tett erőfeszítéseiket megnehezíti a marketing kimondottan fiatalokat célzó stratégiája. Például sokak szerint az, hogy a hírességek, mint a pop sztárok és TV bemondók, mintegy "jóváhagyják" a junk food-fogyasztást, jelentősen befolyásolja, hogy a gyerekek milyen ételeket akarnak fogyasztani.
A megkérdezettek több mint 50 százaléka (56 százalék) gondolja úgy, hogy az édességeket, csokoládékat el kéne távolítani a boltok pénztáraitól.
(...) a szülők (fontos) szerepet játszanak gyermekük egészséges táplálkozásában. Azonban világos, hogy nem képesek egyedül kontrollálni mindent - szükségük van az iskola, az ipar, a média és a kormány támogatására is (...) - mondja John Krebs, a Food Standard Agency elnöke.
Az FSA egyik jelentéséből kiderül, hogy az élelmiszer reklámok befolyásolják a gyerekek étel preferenciáját és viselkedését. Steve Bloom professzor, a Londoni Imperial Collage munkatársa szerint a megoldás a túlsúly mértékének visszaszorítása, ami csak a társadalom megváltoztatása révén lehetséges. "Több lehetőséget kéne biztosítani a gyerekeknek a mozgásra, gyalog kéne járniuk az iskolába, és nem lenne szabad étel reklámokat sugározni a gyerekeknek szóló TV csatornákon."
A Hirdetési Egyesület munkatársa, Andrew Brown azonban megkérdőjelezi a reklámozás és a gyerekkori túlsúlyosság közti kapcsolatot. "Az egy főre jutó édességfogyasztás nem nőtt az elmúlt tíz évben, és az étel reklámok mennyisége, beleértve a gyorséttermek reklámjait is, csökken."
"A gyerekek viszont egyre kövérebbek, és a túlsúly kérdése egy nagyon fontos kérdés. Mindenkinek össze kell fognia, hogy valamilyen megoldás szülessen erre a problémára."
Habár a problémakör egyes részei kimondottan az angliai helyzetet tükrözik, a magyar gyerekek esetében is elgondolkodtató reklámipar és egészség viszonya...
Forrás: http://news.bbc.co.uk/2/low/health/3429999.stm
B.B.