Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Nyeregbe!

Biciklivel menni gyorsabb, mint állni a dugóban a kocsival, és olcsóbb is, hisz nem kell benzin, nincs frusztráló parkolóhely-keresés, sem parkolási díj. Ráadásul egészséges.

 

Sok európai nagyvárosban a bicikli az autóval egyenrangú közlekedési eszköz. Biciklivel menni gyorsabb, mint állni a dugóban a kocsival, és olcsóbb is, hisz nem kell benzin, nincs frusztráló parkolóhely-keresés, sem parkolási díj. Ráadásul egészséges. Napi félórás kerekezés az ülőmunkát végzők számára is biztosítja az elengedhetetlen testmozgást, javítja az erőnlétet valójában plusz időráfordítás nélkül - a közlekedés ugyanis mindenképpen idő. Ráadásul bárki nyeregbe pattanhat kortól és fizikai állapottól függetlenül, a térd- és csípőproblémákkal küszködők számára is tökéletes választás: a tekerés nem terheli az ízületeket, mivel a testsúlynak csak egy része nehezedik a gerincre, ami viszont erősödik a kormányra hajolás során. A hosszas ülés miatt megmacskásodott izmok megnyúlnak, és a szervezet méregtelenítése is fokozódik azáltal, hogy a kerékpározás gyorsítja és erősíti az emésztést. A jótékony hatás eléréséhez még csak embert próbáló csúcsteljesítményre sincs szükség. Szakértők szerint a gerinctornaként is felfogható rendszeres kerékpározással óránként 250-300 kalóriát lehet elégetni.

Ahhoz persze, hogy a kerékpár a tömegközlekedés vagy az autó alternatívájává válhasson, bicikliutakra, a munkahelyeken pedig kerékpártárolókra és zuhanyozókra van szükség. A Városi Biciklizés Barátai Egyesület adatai szerint azután, hogy Koppenhágában több parkolósávot bicikliúttá alakítottak, öt éven belül 50 százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom, ami így az összes közlekedés 25 százalékát teszi ki. Hollandia két városa, Delft és Groningen szintén kiterjedt bicikliútrendszert tudhat magáénak, felüljárókkal, alagutakkal, feljárókkal, táblákkal és megőrzési lehetőséggel. A delfti közlekedés legkevesebb 40 százaléka biciklin történik, Groningen belvárosában ugyanez az arány, a külvárosból ingázóknak pedig 20 százaléka választja ezt a közlekedési formát. Szintén jelentős a bicikliforgalom Európa idei zöld fővárosában, Stockholmban. A szén-dioxid kibocsátását 1990 óta 25 százalékkal csökkentő városban összesen 760 kilométer bicikliút van, ami azt jelenti, hogy 0,92 méter jut egy lakosra. A Budapesttel közel azonos lélekszámú Hamburgban - az Európa Zöld Fővárosa 2011 cím birtokosánál - pedig 1700 kilométer, 0,96 kilométer/lakos a biciklisávok hossza.

A magyar fővárosban viszont a napi közlekedésben mindössze 1-2 százalék a kerekezők részaránya. Igaz, Budapesten csupán 178 kilométer kerékpárút van - egy lakosra vetítve 0,1 méter -, és ennyi volt 2008-ban is, pedig a főváros jelenlegi közlekedésfejlesztési tervében az szerepel, hogy 2015-ig 320 kilométerre nyúlik a főhálózat. A hazai biciklisávok egyharmadát ráadásul a járdán alakították ki, ami a legrosszabb megoldás a bringások szerint.

Arra viszont van remény, hogy a nyugat-európai nagyvárosokban jól bevált olcsón bérelhető közbiciklik nálunk is megjelenjenek. Tavaly áprilisban a főváros azt ígérte, akár már 2010 őszétől működhet az a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer, amelyet döntően európai uniós forrásból szeretnének kialakítani. A bevezetéshez 1009 kerékpárt és kezdetben a belső városrészeken - a tervek szerint a Nagykörúton belül, valamint a budai Duna-parton - átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett, összesen 73 dokkolóállomást ítélnek szükségesnek a szakemberek. A koncepciót kidolgozó Parking Kft. - az önkormányzat háttérintézménye - közvélemény-kutatása szerint a Budapesten naponta közlekedő 450 ezer autós 5 százaléka egy jelképes összeg fejében lecserélné autóját kerékpárra. Az Origo úgy tudja, a felmérés szerint Budapest teljes lakosságának 16 százaléka, körülbelül 300 ezer ember használná kisebb-nagyobb rendszerességgel a kölcsönözhető kerékpárokat.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly májusban döntött arról, hogy a megvalósításhoz pályázik uniós forrásokra, és elfogadta, hogy 420 millió forintot biztosít az összességében 1,32 milliárd forintba kerülő beruházáshoz. A pályázatot júniusban nyújtották be a Pro Régiónak, azóta azonban a kormány által is kiemelt projektté nyilvánított fejlesztésről nincs hír. A Piac & Profit kérdésére a főváros sajtóosztálya elmondta: a csúszás oka az, hogy az előkészítés a tervezettnél tovább tartott. A kerékpárkölcsönző rendszer sorsáról elvileg március végén tárgyal a közgyűlés, és kedvező döntés esetén a Parking Kft. megkezdi a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését. Ha most minden a tervek szerint alakul, jövő nyárra elindulhat a projekt.

Koppenhágai Kerék

Ezen a néven mutatták be decemberben a koppenhágai klímacsúcson azt a hibridbicikli-koncepciót, amely a hajtásból és a fékezésből származó energiát képes eltárolni a hátsó kerékbe épített eszköz segítségével, és visszaadni valamennyit ebből a biciklinek. Vagyis könnyebb hajtani, mint egy normál bicajt, olvasható a webisztán blogoldalon. Az okos kétkerekű legnagyobb innovációja a hozzá tartozó iPhone-alkalmazás, amellyel be- és kikapcsolható a hibrid üzemmód. A kormányra erősített telefon mutatja a leadott kalória mennyiségét, az aktuális helyi légszennyezettségi adatokat és a zajártalom mértékét. Sőt, a legrövidebb vagy a legegészségesebb út között is választhatunk, és megtudhatjuk azt is, hogy ismerőseink közül ki teker éppen a közelben. A blogoldal első kézből származó információi szerint a prototípus tesztelése mostanában zárul le, és valamikor az év folyamán kereskedelmi forgalomba kerülhet. Az ára körülbelül 500 dollár, azaz 100 ezer forint lesz.

A cikk a Piac&Profit magazin 2010. áprilisi számának NHD mellékletében jelent meg.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.