Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Nyeregbe!

Biciklivel menni gyorsabb, mint állni a dugóban a kocsival, és olcsóbb is, hisz nem kell benzin, nincs frusztráló parkolóhely-keresés, sem parkolási díj. Ráadásul egészséges.

 

Sok európai nagyvárosban a bicikli az autóval egyenrangú közlekedési eszköz. Biciklivel menni gyorsabb, mint állni a dugóban a kocsival, és olcsóbb is, hisz nem kell benzin, nincs frusztráló parkolóhely-keresés, sem parkolási díj. Ráadásul egészséges. Napi félórás kerekezés az ülőmunkát végzők számára is biztosítja az elengedhetetlen testmozgást, javítja az erőnlétet valójában plusz időráfordítás nélkül - a közlekedés ugyanis mindenképpen idő. Ráadásul bárki nyeregbe pattanhat kortól és fizikai állapottól függetlenül, a térd- és csípőproblémákkal küszködők számára is tökéletes választás: a tekerés nem terheli az ízületeket, mivel a testsúlynak csak egy része nehezedik a gerincre, ami viszont erősödik a kormányra hajolás során. A hosszas ülés miatt megmacskásodott izmok megnyúlnak, és a szervezet méregtelenítése is fokozódik azáltal, hogy a kerékpározás gyorsítja és erősíti az emésztést. A jótékony hatás eléréséhez még csak embert próbáló csúcsteljesítményre sincs szükség. Szakértők szerint a gerinctornaként is felfogható rendszeres kerékpározással óránként 250-300 kalóriát lehet elégetni.

Ahhoz persze, hogy a kerékpár a tömegközlekedés vagy az autó alternatívájává válhasson, bicikliutakra, a munkahelyeken pedig kerékpártárolókra és zuhanyozókra van szükség. A Városi Biciklizés Barátai Egyesület adatai szerint azután, hogy Koppenhágában több parkolósávot bicikliúttá alakítottak, öt éven belül 50 százalékkal nőtt a kerékpáros forgalom, ami így az összes közlekedés 25 százalékát teszi ki. Hollandia két városa, Delft és Groningen szintén kiterjedt bicikliútrendszert tudhat magáénak, felüljárókkal, alagutakkal, feljárókkal, táblákkal és megőrzési lehetőséggel. A delfti közlekedés legkevesebb 40 százaléka biciklin történik, Groningen belvárosában ugyanez az arány, a külvárosból ingázóknak pedig 20 százaléka választja ezt a közlekedési formát. Szintén jelentős a bicikliforgalom Európa idei zöld fővárosában, Stockholmban. A szén-dioxid kibocsátását 1990 óta 25 százalékkal csökkentő városban összesen 760 kilométer bicikliút van, ami azt jelenti, hogy 0,92 méter jut egy lakosra. A Budapesttel közel azonos lélekszámú Hamburgban - az Európa Zöld Fővárosa 2011 cím birtokosánál - pedig 1700 kilométer, 0,96 kilométer/lakos a biciklisávok hossza.

A magyar fővárosban viszont a napi közlekedésben mindössze 1-2 százalék a kerekezők részaránya. Igaz, Budapesten csupán 178 kilométer kerékpárút van - egy lakosra vetítve 0,1 méter -, és ennyi volt 2008-ban is, pedig a főváros jelenlegi közlekedésfejlesztési tervében az szerepel, hogy 2015-ig 320 kilométerre nyúlik a főhálózat. A hazai biciklisávok egyharmadát ráadásul a járdán alakították ki, ami a legrosszabb megoldás a bringások szerint.

Arra viszont van remény, hogy a nyugat-európai nagyvárosokban jól bevált olcsón bérelhető közbiciklik nálunk is megjelenjenek. Tavaly áprilisban a főváros azt ígérte, akár már 2010 őszétől működhet az a közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer, amelyet döntően európai uniós forrásból szeretnének kialakítani. A bevezetéshez 1009 kerékpárt és kezdetben a belső városrészeken - a tervek szerint a Nagykörúton belül, valamint a budai Duna-parton - átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett, összesen 73 dokkolóállomást ítélnek szükségesnek a szakemberek. A koncepciót kidolgozó Parking Kft. - az önkormányzat háttérintézménye - közvélemény-kutatása szerint a Budapesten naponta közlekedő 450 ezer autós 5 százaléka egy jelképes összeg fejében lecserélné autóját kerékpárra. Az Origo úgy tudja, a felmérés szerint Budapest teljes lakosságának 16 százaléka, körülbelül 300 ezer ember használná kisebb-nagyobb rendszerességgel a kölcsönözhető kerékpárokat.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly májusban döntött arról, hogy a megvalósításhoz pályázik uniós forrásokra, és elfogadta, hogy 420 millió forintot biztosít az összességében 1,32 milliárd forintba kerülő beruházáshoz. A pályázatot júniusban nyújtották be a Pro Régiónak, azóta azonban a kormány által is kiemelt projektté nyilvánított fejlesztésről nincs hír. A Piac & Profit kérdésére a főváros sajtóosztálya elmondta: a csúszás oka az, hogy az előkészítés a tervezettnél tovább tartott. A kerékpárkölcsönző rendszer sorsáról elvileg március végén tárgyal a közgyűlés, és kedvező döntés esetén a Parking Kft. megkezdi a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését. Ha most minden a tervek szerint alakul, jövő nyárra elindulhat a projekt.

Koppenhágai Kerék

Ezen a néven mutatták be decemberben a koppenhágai klímacsúcson azt a hibridbicikli-koncepciót, amely a hajtásból és a fékezésből származó energiát képes eltárolni a hátsó kerékbe épített eszköz segítségével, és visszaadni valamennyit ebből a biciklinek. Vagyis könnyebb hajtani, mint egy normál bicajt, olvasható a webisztán blogoldalon. Az okos kétkerekű legnagyobb innovációja a hozzá tartozó iPhone-alkalmazás, amellyel be- és kikapcsolható a hibrid üzemmód. A kormányra erősített telefon mutatja a leadott kalória mennyiségét, az aktuális helyi légszennyezettségi adatokat és a zajártalom mértékét. Sőt, a legrövidebb vagy a legegészségesebb út között is választhatunk, és megtudhatjuk azt is, hogy ismerőseink közül ki teker éppen a közelben. A blogoldal első kézből származó információi szerint a prototípus tesztelése mostanában zárul le, és valamikor az év folyamán kereskedelmi forgalomba kerülhet. Az ára körülbelül 500 dollár, azaz 100 ezer forint lesz.

A cikk a Piac&Profit magazin 2010. áprilisi számának NHD mellékletében jelent meg.


A jövő a rollerek biztonságos használatáé!

A jövő a rollerek biztonságos használatáé! 

A huszonegyedik század városi közlekedése forradalmi változásokon ment keresztül az elmúlt években, és ebben központi szerepet járszik a roller. Ami egykor csak gyermekjáték volt, mára a mikromobilitás szimbólumává vált, különösen az elektromos meghajtású változatok elterjedésének köszönhetően.
 A zöld szállítási megoldások reneszánsza

A zöld szállítási megoldások reneszánsza 

Eszedbe jutott már, hogy mennyire hatékony egy biciklis futárszolgálat a városi közlekedésben? A nagyvárosokban, mint Budapest, egyre népszerűbbek azok a futárok, akik kerékpárral oldják meg a csomagszállítást, hiszen a lüktető forgalomban gyorsabban célba érnek, és még a környezetet is kímélik. Mi áll ennek a trendnek a hátterében, és milyen előnyöket kínálnak ezek a szolgáltatások?
Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai

Testmozgás és mesevilág – a gyermek mindennapjai 

A gyerekek világa játékkal, kíváncsisággal és felfedezésekkel van tele: itt az aktivitás és a mesevilág olyan elemek, melyek nemcsak fejlesztik a kicsik képességeit, hanem tartalmasabbá, boldogabbá is teszik a mindennapjaikat.
A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja

A családközpontú ellátás és a betegbiztonság a szülészet alapja 

A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van.
Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket!

Ezek a leggyakoribb allergének a kutyatápokban – kerüld őket! 

A kutyák táplálékallergiái egyre gyakoribb problémát jelentenek a gazdik számára.
Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal

Ayurvéda az élet tudománya: egészség és harmónia az ősi tanításokkal 

Az ayurvéda több ezer éves bölcsessége sokak számára még ismeretlen, pedig ez a gyakorlat Indiából egészen napjainkig fennmaradt és elterjedt.
A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai

A rendszeres infraszaunázás jótékony hatásai 

Az ép testben ép lélek mondás talán sosem volt aktuálisabb, mint napjainkban.
Így készíthető olajos macerátum házilag

Így készíthető olajos macerátum házilag 

Az olajos macerátumok készítése régre nyúlik vissza, hiszen a természet gyógyító erejét már évezredekkel korábban elhoztuk az otthonunkba.
Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra

Harmónia és egészség – megoldások a mindennapokra 

A női és férfi szervezet egészsége sokszor más jellegű figyelmet kíván. Bár a hétköznapi rohanásban hajlamosak vagyunk a kellemetlen tüneteket elbagatellizálni, a korai odafigyelés gyakran meghálálja magát. 
A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez!

A gyaloglópad az új trend az otthoni edzéshez! 

Bevallom, amikor először hallottam a gyaloglópadról, kicsit szkeptikus voltam.