Dél-Európában - némi túlzással - az emberek a plázákban élnek, addig északabbra egyre céltudatosabban térnek be oda. Tudják, hogy milyen szolgáltatást találnak ott, és milyenek az árak. A vásárlást követően pedig távoznak – mondta el Borbély Gábor, a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég régiós piackutatási vezetője az MTI-nek.
A cég által készített felmérés eredményei alapján markánsan nemcsak Észak- és Dél-Európa plázaszokásai térnek el egymástól, de a két régió közötti országokat is külön kellett kezelni. Ezekben az országokban vannak elvárt szolgáltatások - például, hogy legyen ingyen wifi és ingyen parkoló a plázában, illetve legyenek jók az éttermek, és biztonságos legyen a hely –, a látogatás módja viszont inkább az északi mintát követi. A kutatás szerint a környező országok közül például Románia a déli pólushoz, míg Csehország a skandináv mintához tartozik. Magyarország viszont a köztes - egyébként legnépesebb - országcsoportot követi.
A vásárlók ragaszkodnak a megszokott bevásárlóközpontjukhoz, így az első generációs létesítményeket megéri felújítani a szakember szerint, aki elmondta: miután Magyarországon az utóbbi években nem épültek új plázák, és visszaesett a kiskereskedelem teljesítménye, ezek is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a meglévő bevásárlóközpontok felújítása került előtérbe. Erre jó példa az első generációs Pólus bevásárlóközpont - tette hozzá.
A felmérés része volt az internetes - on-line - vásárlás számbavétele is. A magyar vásárló az interneten tájékozódik, majd az üzletben vásárolja meg a kiválasztott árut. Ez a felmérés szerint fontos jelzés a kereskedőnek, hiszen jó internetes platform nélkül nem tud vevőket szerezni. Ugyanakkor nem kell félni az üzlet fenntartásától, hiszen informálódás után betér oda a vásárló - áll a tanulmányban.
Az Életforma Shopban emellett még sokféle bevásárlótáskát találsz, fedeleset, alumíniumvázasat, gurulósat, mintásat… Válogass!