A 2008 szeptemberében és októberében 170 orvossal egyéni és csoportos interjúk formájában végzett vizsgálatában arra kereste a választ, hogy az orvosok mit gondolnak, hogyan értékelik a betegellátás változásait.
- A legtöbb orvos úgy érzi, több munkát kell vállalniuk, több munkahelyen kell egyszerre dolgozniuk a megfelelő jövedelem elérése érdekében. Ez nagyon sok feszültséggel jár számukra, mind az időbeosztást, mind pedig az energiaráfordítást tekintve.
- Tapasztalataik szerint egyre nagyobb az elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen, tökéletesen teljesítsen, és mindazért is vállalja a felelősséget, amiről esetleg nem tehet. A beavatkozások kockázatát is sok esetben az orvos hibájaként értelmezik a betegek, és sokszor azonnal műhibának tulajdonítják azt.
- A felmérés eredményeiből kiderül, hogy az elmúlt egy évben az orvosok egyre növekvő türelmetlenséget tapasztalnak a betegek részéről, amely Budapesten nagyobb mértékű, mint vidéken. Az orvosok oldaláról ugyanakkor megfogalmazódik, hogy betegjog és betegjogi képviselő van, de orvosjogi képviselőre is szükség lenne. Az orvosok kiszolgáltatottnak érzik magukat, nem tudják eldönteni, mikor mondhatnak nemet a páciensek követelőzésének, és milyen esetekben kell külön erőfeszítéseket tenniük a beteg kiszolgálásáért.
- A betegek tömegtájékoztatásában és informálásában egyoldalúnak vélik a mostani gyakorlatot. Szerintük szinte csak a negatívumok kerülnek a híradásokba és azok is többnyire felerősítve, kisarkítva. A pozitívumokról, az eredményekről és a mindennapos sikeres erőfeszítésekről kevés szó esik.
- Az orvosok úgy érzik, csökkent a betegek bizalma és hite irántuk. Azt tapasztalják, hogy a betegek leellenőrzik az általuk elmondottakat, más orvosok véleményét is kikérik, de az ismeretségi, hozzátartozói körből gyűjtött információkkal is kontrollálják őket.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.