Az alkalmazás mögött álló ByteDance a világ legértékesebb nem tőzsdei cégévé vált - egy nemrég született becslés szerint akár 100 milliárd dolláros óriássá nőtte ki a vállalat magát az aranytojást tojó tyúk, a TikTok segítségével.
Mostanában viszont egyre inkább tűnnek fel a TikTok használók egén a fekete felhők, ugyanis egyre több kormány kifejezte aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy az alkalmazás potenciálisan adatokat gyűjt Kínának a felhasználókról - írja az Economist.
Miért ilyen népszerű?
A TikTok alapötlete látszólag hihetetlenül egyszerű, hiszen a főoldalt megnyitva maximum egy perces videók végtelen sorát látjuk, melyeket, ha nem tetszenek, egy felfele húzással lehet eltüntetni. Az alkalmazás algoritmusa pedig megjegyzi preferenciáinkat, és a jövőben így alakítja majd a feedet. A TikTok fő erőssége pont ez az algoritmus, illetve az, hogy bár más közösségi oldalakhoz hasonlóan itt is lehet követni hírességeket és barátokat, újdonság a "duet" funkció, amelynek segítségével két felhasználó videója egymás mellé helyezhető. Ez külön lehetőséget ad a plusz interakcióra a felhasználóbázis közt, ráadásul a TikTok tele van különféle kihívásokkal (edzéstervek, táncok, stb.), amelyből szintén mindenki elkészítheti saját változatát. A szakértők szerint a kínai social media platform sikerének kulcsa pont ez, hiszen szinte minden vetélytársánál jobban motiválja a felhasználóit arra, hogy lépjenek kapcsolatba egymással.
A TikTok egyébként a koronavírus idején is óriási forgalmat bonyolított, hiszen amellett, hogy minden eddiginél több új felhasználó csatlakozott, például az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is elkezdett az alkalmazáson kommunikálni. Az app hihetetlen népszerűségét jól jelzi, hogy a #thankyouNHS (a brit egészségügyi dolgozókat köszöntő üzenetek) hashtaggel ellátott videók összesen 421,8 milliós nézettséget hoztak össze.
Kínai világuralom
A ByteDance a TikTok sikerét részben azzal alapozta meg, hogy megvásárolta a musical.ly-t még 2017-ben, ez egy olyan alkalmazás volt, ahol nagyrészt tinik tátogtak dalokra, "énekesnek" álcázva magukat. A vállalat ezután a musical.ly-t beolvasztotta az akkor még csak egy kis rétegben népszerű TikTok-ba, majd óriási összeget költött arra, hogy más közösségi oldalakon hirdesse a végeredményt. Egyes becslések szerint 2018-ban a TikTok-ot közel egymilliárd dolláros összegért hirdették az Instagramon és a Snapchaten, de vásároltak hirdetőtáblákat nagyvárosok központjaiban. A ByteDance idén sem aprózta el, hiszen a Super Bowl reklámidejébe is bevásárolta magát - itt a hirdetés a becslések szerint közel 800 milliárd dollárba került.
Az agresszív reklámstratégia működik – hírességek, médiumok, és divatmárkák is rendszeres használói a TikTok-nak, ráadásul az alkalmazás felhasználóinak nagyjából 70 százaléka 25 éven aluli. A TikTok a hirdetések mellett a „borravalókból” kapott hányadon keres pénzt, ezt a felhasználók adhatják kedvenc kontentgyártóiknak.
A TikTok az első igazi kínai világsiker alkalmazás, és pont ezért egyre több nyugati kormánynak szúrja a szemét ez. Amerikai politikusok többször is beszéltek arról, hogy aggódnak, hogy a kínai kormány az alkalmazáson keresztül követi az amerikaiak mozgását, míg más nyugati kormányok a cenzúra miatt aggódnak – ez az aggodalom különösen akkor erősödött fel, mikor a tavaly őszi hongkongi tüntetéssorozatról csak nagyon kevés videó került fel az alkalmazásra. A ByteDance ekkor kiadott közleményében kiemelte, hogy nem osztanak meg adatokat a kínai kormánnyal, és a nem-kínai felhasználók adatait egy külön, nem-kínai szerveren tartják. A vállalat emellett azt is tagadta, hogy a kínai kormány döntene arról, hogy mit látnak az amerikai felhasználók.
A növekvő nyomás hatására a TikTok megígérte, hogy „Átláthatósági Központot” nyit május végéig Los Angelesben, ahol engedélyezik szakértőknek, hogy tanulmányozzák az algoritmust és a moderációs elveket – kérdés, hogy ez elég lesz-e az aggódó hangok elcsitításához?