Életforma.hu

ÉLET-MÓD

Víz, szél és szabadság? -ez kell, ez a levegő!

A vitorlázás szerelmeseit régen is és ma is ugyanaz vonzza: a víz és a szél, és az a nagyfokú szabadság, amit a hullámokat szántó vagy az öbölben ringatózó hajó nyújt.

A vitorlázásról a nyugalom és a kihívások egyaránt eszünkbe juthatnak. Egy hajón töltött nyaralás romantikus és pihentető, míg a sportvitorlázás gyakran embert próbáló. De legyen szó küzdésről vagy relaxálásról, mindenképpen meghatározó benne a természet közelsége és ereje. Ez a sport vagy életforma az elemek és az ember szinergiájáról szól. A hajón való létezés kikényszeríti az ergonomikus létformát: spórolni kell a vízzel, okosan bánni a szeméttel, viszonylag szűk helyen, egymásra tekintettel kell lenni. Útközben pedig nemcsak a hajózás kellemes oldalaival találkozhat az ember: hol az esővel és hullámokkal, hol a szélcsenddel, a hőséggel és a szúnyogokkal kell küzdeni, mint ahogyan az például az idei 42. Kékszalag versenyen is történt.

Beszámolók szerint a Balatonon az első szervezett vitorlás megmozdulás 1860 körül volt, amikor a „mágnások budapesti hajós egylete" Balatonfüreden megalakította a Yacht Egyesületet. Dr. Dulin Jenő és dr. Dulin László Vitorlássport című könyve szerint az akkori hajósok elsősorban a kényelmet keresték - ezt tükrözi a hajók mérete is -, és kevésbé a sportot. A költséges, jelentős befektetést igénylő hobbi elsősorban a társadalmi elit körében hódított. Ezt mutatja, hogy az 1867-ben szintén Füreden létrehozott Balaton Yacht Egylet fővédnöke maga Erzsébet királyné volt. Hamarosan megszülettek az első versenyszabályok is, és bár az egylet csak 25 tagot számlált, mégis ez tekinthető a balatoni vitorlássport születésének. A tagjai között olyan neveket találunk, mint Batthyány Ödön, Széchenyi Béla, Teasdale Vilmos, Waltstein János. A hazai vitorlássport második felvonását az itthoni hajógyártás indulásától datálják. 1879-ben Richard Young angol hajóépítő létesített egy telepet Füreden. Egymás után épültek az egyre tökéletesebb technikájú vitorlások: hamarosan 27 nagy jacht tartozott a füredi egyletbe, ahol pezsgő vitorlásélet folyt az 1890-es évek közepéig. Ezután csendesebb időszak következett. Az okokat találgatják. Sokan a magas fenntartási költségekben keresik a magyarázatot, illetve az egyletet hibáztatják, hogy túlságosan exkluzív volt, keveseket fogadott a tagjai közé. A jolle típusú hajók megjelenésével indult az újabb boom. A kisebb, 3-5 méter hosszú kabin nélküli, „svertes" sportvitorlások terjedésével párhuzamosan megalakult az egész tóra kiterjesztett balatoni Yacht Klub. Bár az első világháború alatt a működése szünetelt, 1928-ban az amszterdami olimpiai játékokon már magyar vitorlássportolók is indultak. Az 1930-as évek közepére hajózási osztályok működtek Almádiban, Füreden, Siófokon, Zamárdiban, Lellén és Bogláron. 1934-ben pedig megrendezték az első Kékszalag versenyt, Európa legrégibb és leghosszabb - légvonalban számítva 160 kilométert kell teljesíteni - tókerülő vitorlás versenyét, amelyen akkor 21 induló vett részt. Idén július 2-án, pénteken viszont már 626 hajó bontott vitorlát Balatonfüreden - egy évvel korábban 612 -, hogy a 42. Kékszalag T-Mobile Nagydíj és Fesztivál keretében megküzdjenek egymással, és szerencsésen célba érjenek. Az idei esemény sporttörténeti újítása volt, hogy ezúttal többtestűek, főként katamaránok is rajthoz állhattak. A kérdés minden évben ugyanaz: vajon sikerül-e valakinek megdöntenie a Nemere II. 10 óra 40 perces, 1955-ben felállított rekordját a balatonfüredi kikötőből induló Balatonkenese, Siófok, Tihanyi-szoros - Cső -, Keszthely, Balatonfüred útvonalon haladó és végül a füredi kikötőben záródó versenyen? A szeles időben szédítő sebességre képes katamaránoktól remélték az új rekordot, az időjárás azonban nagyon hamar bebizonyította, hogy erről szó sem lehet. A vasárnap reggeli befutóig 242 hajó ért célba. A versenyt a NaturAqua nevű - Ventilo 28 M2 típusú - kéttestű nyerte, amely 16 óra 49 perc alatt teljesítette a távot. Néhány percen belül még három többtestű érkezett a célba, az első egytestű, a Raffica ötödikként futott be, őt követte a Principessa. Mindkét liberának több mint 17 órára volt szüksége, hogy a szélcsendes időben teljesíteni tudja a távot. Hogy ne csak a „modern rohanógépek" nyerjenek, a Hajó Magazin Ötven plusz néven különdíjat írt ki a versenyen legjobban szereplő ötven évnél idősebb hajónak - az eredményt az előnyszámok figyelembevételével korrigált menetidő alapján számolták -, amelyet idén stílusosan a Kishamis nyert.

Életerős öregek

Bár a második világháborúban sok balatoni hajó elpusztult, a hazai vitorlásélet tradicionálisan legnagyobb eseményén ma is számos történelmi fahajó indult. A Balaton legöregebb vitorlása, a Kishamis még a Young által alapított, majd távozása után a Stefánia Yacht Egylet által üzemeltetett telepen készült. A 114 éves gaff-kutter vitorlázatú hajó a Széchenyi-család jóvoltából épült meg, és a Stefánia színeiben versenyzett. Széchenyi Pál kormányzásával 1924-ig három versenyen diadalmaskodott (megnyerte a millennium tiszteletére kiírt regattát), majd több abszolút 2. és 3. helyezést gyűjtött a Kékszalagon, ahol idén is a 32. helyre futott be - a gyenge szeles versenyen ez kifejezetten jó helyezés. A tó második legöregebb vitorlása, a tavaly újjáépített 8-R jacht típusú Tramontana is rajthoz állt. Meglehet, hogy ez a világ első versenyhajó osztályának legrégebbi fönnmaradt példánya, az viszont biztos, hogy nyolc győzelmével a Kékszalag versenyek legeredményesebbje. A muzeális, gyenge szélben is kitűnő vitorlás idén 79. lett. A Kékszalag-csúcstartó, ötszörös győztes Nemere II. 27.-ként futott be. Az 1944-es építésű 2000-ben felújított 75-ös Schärenkreuzert Benacsek Jenő tervei és irányítása szerint építették az akkoriban Európa-hírű Balatonfüredi Hajógyárban egy három darabból álló sorozat első hajójaként. „Testvérei" az idén 18. helyen befutó Sirocco - amely Big Boy néven került vízre 1947-ben - és a turistákat hajóztató Lillafüred, amelyből sosem lett versenyhajó. Az idei Kékszalagon egy újabb „old timer" is rajthoz állt: a 2009-2010-es felújítás után az ugyancsak Benacsek által tervezett Daruvár a Vasas SC színeiben bontott vitorlát. Az 1938-ban vízre bocsátott hajó - egyike a legnagyobb balatoni vitorlásoknak, Magyarországon az első és egyben az utolsó szabad tervezésű kategóriába tartozó 60-as Seefahrtkreuzer - még abban az évben elindult a Kékszalagon, s bár a korabeli sajtó esélyesként tartotta számon, nem került be az első hat közé. 1940-ben 47 induló közül az 5. helyen végzett, az 1942-es versenyen azonban csak a 11. helyen futott be annak ellenére, hogy Fonyódnál 17 kilométeres előnye volt. Akkor a szél szinte teljesen leállt, és ezt kifejezetten nem szereti az elsősorban tengeri vitorlázásra szánt, nehéz német típus. Az idei sem a Daruvár versenye volt, a szélcsend legyőzte a hajót.

Fotó: Förster Tamás

A cikk a Piac&Profit magazin 2010/7-8. számának NHD rovatában jelent meg.


Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára

Az éves megyei matrica előnyei a közlekedők számára 

A 2015-ben bevezetésre került megyei matricák az elmúlt egy évtizedben egyértelműen igazolták létjogosultságukat, hiszen már jó ideje vezetik az eladási statisztikákat. Érdemes tehát megvizsgálni azt is, mi okozza ilyen mértékű keresettségüket.
Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt

Bosch: háromszor a Föld körül – 120 ezer sportkilométer 6 év alatt 

Hatodszor is a Bosch az első helyen az országos Fut a cég versenyen
Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek?

Ébredő életenergia – hogyan segít a kundalini jóga a nőknek? 

A kundalini jóga a kedvesség és a tudatosság jógája, ebből adódóan ideális a gyengédebb nem képviselői számára. De miben és hogyan segíthet nekünk? Hogyan járul hozzá ez a jógaforma a belső tér megtapasztalásához? Ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján

Tavaszi lendület: játékosan a csapatépítés útján 

Ahogy a természet újraéled, a hosszú hónapok utáni friss levegő és napsütés szinte hívogat, hogy végre kiszabaduljunk a négy fal közül. Ilyenkor szinte vonz minket a természet, vágyunk a felfrissülésre, amit a szabad levegő ad.
A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig

A CBD olaj útja a magtól a cseppentőig 

A CBD olaj természetes eredetével, kiegyensúlyozott összetételével és sokrétű felhasználhatóságával sokak érdeklődését keltette fel az utóbbi időben. De vajon hogyan készül ez a különleges olaj? Milyen folyamatokon megy keresztül a kender, mire illatos, sűrű kivonatként a polcokra kerül?
A körömápolás fontossága a nők életében

A körömápolás fontossága a nők életében 

A hölgyekre jellemző, hogy sokat foglalkoznak a külsejükkel. Annak érdekében, hogy ápoltak legyenek, rendszeresen látogatnak el a fodrászhoz, a kozmetikushoz és a műkörmöshöz is.
Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak

Nőként kiemelt szerepe van a jó alvásnak 

Az alvás nem csupán a pihenés eszköze, hanem a szervezet regenerációjának és kiegyensúlyozott működésének alapfeltétele is - mondhatni kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából.
Olívaolajjal a női egészségért

Olívaolajjal a női egészségért 

Az olívaolaj a mediterrán konyha egyik jellegzetes alapanyaga, ám nem csak a konyhában vehetjük hasznát. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdetnek nézzük meg, miért olyan kedvelt, és milyen hatásai vannak!
A papírtálak széles felhasználási lehetőségei

A papírtálak széles felhasználási lehetőségei 

A papírtálcák, papír leveses tálak és tányérok valamint a sushi tálcák rendkívül népszerűek, ezért a fenntartható vendéglátásra törekvő női vállalkozók is előszeretettel használják. A vendéglátás mellett azonban praktikus megoldást jelentenek a stílusos rendezvények, a catering és az otthoni összejövetelek alkalmával is.

Nők ezreinek ad újra aktív életet a csípőprotézis 

A nők élete gyakran egyenlő a rohanással, azonban az idő múlásával jelentkező különböző ízületi fájdalmak lassabbá, nehezebbé, korlátozottabbá teszik a mozgásukat. A csípőízületi problémák nagyon sok nőt érintenek, főleg a 60 év feletti korosztályt.