A Covid-járvány alatt sok minden átalakult, és míg a galériák és múzeumok kényszerből zárva tartanak, a kortárs alkotók új, és közvetlen utakat keresnek és találnak a rajongóikhoz. A blockchain alapú decentralizált rendszerek, mint amilyen például a pénzügyi világban a Bitcoin nevet viselő kriptovaluta, az élet több területén is fontos változást hoznak.
Most a pénzvilág után a művészeti életet is alaposan feje tetejére állíthatja az úgynevezett NFT (non-fungible token), azaz csak digitális formában létező műalkotása terjedése.
A múlt héten Elon Musk párja, Grimes sokkolta a világot azzal, hogy 20 perc alatt 5,8 millió dollárért értékesítette NFT formában létező alkotásait.
De nem Grimes az első NFT milliomos, a Christies aukciósház szervezésében Beeple digitális képét március 11-én 69 millió dollárért árverezték el. Beeple naponta 1 képet postolt az Instagram-ra, ez a kollekció ért meg a vevőnek a digitális piacon soha nem látott rekord összeget.
A blockchain alapú művészeti eladások összértéke 2021-re elérte a 160 millió dolláros forgalmat.
Hogy mennyire bizarr világban élünk, azt talán jól demonstrálja az Injective Protocol nevű cég múlt heti akciója. A cég képviselője egy 30 millió forint értékű Banksy nyomatot semmisített meg, majd az akciót megörökítő videóból készítettek egy NFT-t, ami így a megsemmisített tárgy helyére lépve lett forgalomképes.
Ezt a videó „alkotást” március 8-án árverezték el, és 394 ezer dollárért, magyar pénzben122 millió forintért kelt el.
Az újdonságot elsősorban az jelenti, hogy a kripto titkosításnak és a decentralizált szerver-hálózatnak köszönhetően mostantól lehetséges egyáltalán digitális eredeti műalkotásról beszélni.
Ha a bitcoin a digitális arany, az NFT a digitális műtárgy, aminek garantált az eredetisége, a művész által meghatározott szabályok mentén lehet forgalmazni és tovább is lehet értékesíteni.
Bitcoinbánya az Alföldön
Weiler Péter képzőművész 20 éve Magyarország egyik legismertebb digitális képeket alkotó művésze. Hozzá kötődik az első magyar kriptovalutáért kapható képzőművészeti alkotás is, ami március 5-én került fel a nemzetközi Mintable rendszerébe.
A bitcoin áramfogyasztására rávilágító ironikus alkotás címe: Bitcoinbánya az Alföldön.
Az NFT token, és a 80x80 cm vászonra nyomtatott kép egyben került 1 Ether-be, ami mai árfolyamon 560 ezer forint. Az alkotást végül március 9-én egy ismert kortárs gyűjtő, Kacsuk Péter vásárolta meg. A vásárlásban biztosan előny volt, hogy Kacsuk Péter tudományos informatikus kutató, és nemcsak a kortárs képzőművészetben, de a kripto valuták világában is otthon van.
Ez egy olyan nemzetközi közeg, mint az Instagram, csak itt a gyűjtői szenvedély vásárlásra is készteti a látogatókat.
Fontos eleme az NFT-nek, hogy a művész a viszonteladásokból is részesedhet, így ha egy képe vevője egyszer úgy gondolja, hogy értékesítené a megszerzett alkotást, akkor 10 százalék jutalékot kap majd abból a tranzakcióból az alkotó is.
Ez egy paradigmaváltás a kortárs kereskedelemben, ahol eddig a művészek legfeljebb az aukciós hírekből értesültek, hogy mekkora szorzóval keltek el újra a képeik.
Az NFT világa a kortárs képzőművészetet is jó eséllyel át fogja alakítani.
A következő állomás, hogy ismert művészek fordulnak az NFT világ felé, és már most megjósolható, hogy még idén nagy nemzetközi sztárok eladási rekordjairól fogunk hallani.
De ne felejtsük el, hogy a művészet örök, és csak az idő dönti el majd, hogy ezek az alkotások valóban maradandó értékkel bírnak-e. Az ötlet, a mondanivaló, a látásmód minden médiumtól független.
Eddig az eredetiség megkérdőjelezhetetlensége tartotta a kézzel készült alkotásokat magasabbra, de ez az NFT-vel most először megváltozhat. A digitális művészek úgy érezhetik, hogy a médiumból fakadó hátrányok hirtelen – talán – az előnyükre válhatnak.