A Tihanyi visszhang és a kecskekörmök
Ha a tihanyi dombon állunk és kieresztjük a hangunkat, akkor az elkiáltott szavak az alig 300 méterre álló apátság faláról verődnek vissza. A Tihanyi visszhang jelenség napjainkra sokat gyengült az echókő és az apátság közé ültetett fák terebélyesedő lombozata miatt, de ködös, párás időben, ma is jól tapasztalható a jelenség.
A Balaton helyén egykor hullámzó Pannon-tengerben élt egy kagylófaj, az un. Congeria-kagyló. Lekopott teknőjének csúcsait megőrizte az üledék. Ezek a fosszíliák valóban nagyon hasonlítanak a kecskék patájához, innen a kecskeköröm elnevezés. A képződmények a Tihanyi-félszigeten kívül, Szántód és Fonyód környékén is megtalálhatók. A kecskekörmökhöz kapcsolódó monda többek között Garay Jánost –„Balatoni kagylókból”, és Babits Mihályt – „A második ének”, is megihlették.
Három sziget volt a Balatonban a 17. századig
A 13. és 17. század között a tó vízszintje 6-8 méterrel magasabb volt a jelenleginél, és mérete is jelentősen meghaladta a mostanit. Történészek szerint a vízszintet mesterségesen emelték meg a 13. század elején IV. Béla utasítására, aki a mocsaras területek létrehozásával a tatárok ellen szerette volna megvédeni várait. Így a vízfelület nyugati és északi irányban is jelentősen megnövekedett, Tihany, Fonyód és Szigliget csúcsaiból is szigeteket képzett. Az állapotot egészen a törökök kiűzéséig fenntartották. A Balaton ma ismert formáját a 19. század végére, a Sió-zsilip üzembe helyezésével és a mocsaras területek lecsapolásával nyerte el.
Badacsony és szürkebarát
Az 1800-as évek közepén, a Franciaországból behozott szőlővesszőknek hála, már termett az auvergnas-gris fajta a Badacsony lejtőin. A helyiek nyelvén az óverni. Ezen a néven eladhatatlan volt külföldön, a francia név viszont az antantra emlékeztette a helyi borisszákat, ezért nem vették. A Szent Pál nevét viselő „színmagyar” pálos rendnek a Badacsony-hegyen és a mellette lévő Őrsi-hegyen is volt kolostora a török időkig. Ez ihlette meg Esterházy Pál tiszttartóját, Krassay Vilmost, aki a rend eredetileg szürke ruházata alapján a szürkebarát nevet adta a bornak. Bevált. Azóta is népszerű fajtája a borkedvelőknek.
Világháborús tankok és repülőgépek a hullámsírban
1944 és 1945 tavasza között kb. 50-60 repülőgép zuhant a Balatonba. A gépek egy része légiharcban vagy vezetési hiba miatt sérült meg és kényszerült leszállásra, vagy zuhant a Balatonba. Az első ilyen repülőgép egy brit bombázó volt 1944 áprilisában Gyenesdiásnál. A második világháború után a Balatonba zuhanó gépek nagy részét kiemelték, de például egy Junkers bombázót, valamint egy Iljusin Sturmovik csatarepülőt, csak 50 évvel a harcok után sikerült biztonságosan felszínre hozni. Még 2003-ban is került elő szovjet vadászgépből kiszakadt motor az alsóörsi nádasból. A kutatók szerint napjainkban is számtalan kisebb-nagyobb alkatrész és akár teljes géptest is pihenhet az iszapban.
Hadihajó a Balatonon
Nem vicc, jelenleg is szolgál hadihajó a magyar tengeren. Az 1954-es gyártmányú, felújított és a legmodernebb technikai eszközökkel felszerelt AN-2 típusú aknásznaszád idén nyolcadik éve teljesít szolgálatot a Balatonon. A Baja névre keresztelt tűzszerész hajón két fős legénység szolgál. Azoknak a robbanószereknek a hatástalanításában működnek közre, melyeket a fürdőzők találnak nyáron a strandok területén. Emellett együttműködnek a Katasztrófavédelemmel és a vízirendőrökkel az élet- és technikai mentések során, részt vesznek a vízi rendezvények biztosításában. Erős hullámzás és szélmozgás esetén a Baja fedélzetén fejlesztik a katonák hajózási képességeit. Ezeket a körülményeket ugyanis más hazai belvízen nem tudják gyakorolni a hajós állomány tagjai.
Ezeket is olvasd el:
https://eletforma.hu/kul-tour/balatoni-legendak/
https://eletforma.hu/kul-tour/a-balaton-kronikasa-kovacs-emoke/
https://eletforma.hu/pelda-kep/vedjuk-egyutt-a-balatont-nok-a-balatonert-egyesulet/