Normális körülmények között áprilisra a nagy divatházak, mint, amilyen a Chanel, vagy a Dior már összeállították újabb kollekciójukat és készülnek azokat bemutatni és a piacra dobni.
A mostani járvány sújtotta időszak azonban egyáltalán nem tekinthető normálisnak. Sőt!
Ahogy a koronavírus terjedése az elmúlt hónapban felgyorsult Európában és Észak-Amerikában, a Prada-tól a Brooks Brothers-ig, az összes jelentős divatcég átirányította tervező csapatait és gyártó kapacitását orr- és szájvédő maszkok, valamint kórházi ruhák készítésére - számol be a Financial Times.
A divatüzletek mind zárva vannak, új rendeléseket sem adnak le, nehogy azok a nyakukon maradjanak.
A divatszakma örök, több évtizedes szezonalitása azonban megmarad, vagyis készülni kell az újabb és újabb kollekciókkal; a legtöbb olaszországi textilgyár és raktár azonban még valószínűleg hetekig zárva tart majd, így a tervező csapatok, jobb híján régi szövetkészleteiket fogják feltúrni, hátha abból merítenek majd új inspirációkat.
Sok tervezőcsapat azonban kihasználja a digitális tér nyújtotta lehetőségeket és Skypon vagy egyéb platformon folyik az anyagok megismerése, valamint a tervezési folyamat során a munkatársak közötti egyeztetés.
A londoni Rejina Pyo csapatának tagjai vázlatokat, fényképeket és videókat osztanak meg egymás között valamilyen csoportos üzenetküldő platformon keresztül, és így haladnak előre a munkával.
Az ilyen típusú tervezői munka hátránya ugyanakkor az lehet, hogy az anyagokkal a munkatársak nem tudnak testközelből megismerkedni, nem tudják kézbe venni, megtapogatni, holott ebben a szakmában ez életbevágó lenne. Videó-csevegőrendszereken keresztül, vagy éppen fotókon ugyan megtehetik mindezt, de ez azért mégsem ugyanaz. A helyzetből talán egy előny azért származhat: az új kollekció készítésekor a csapat tervező tagjai talán még jobban átgondolják a koncepciót, és egy még kiforrottabb termékekkel állnak majd elő a következő szezonra.
Mielőtt a járvány teljesen megbénította volna New Yorkot, Joseph Altuzarra tervező anyagmintákat „halmozott” föl. Szövetminták, nyomatok tornyosulnak a stúdiójában most is, ezeket felhasználva folyik most náluk a távmunka is.
"Kicsit vakon, tapogatódzva megyünk előre, de, érdekes módon a munka így sokkal hatékonyabb, mint amikor ugyanabban a szobában dolgozunk - mondja Altuzarra."
Az új kollekciók kialakítását befolyásolja az is, hogy a járvány után – feltételezhetően – általában is vissza fog esni a kereslet, és nagy valószínűséggel a kirívóan luxusnak számító termékek forgalma is megcsappanhat. Ezt persze még nem lehet teljes bizonyossággal kijelenteni, az azonban talán már most megkockáztatható, hogy az egyszerűbb és a tartósabb cikkek kora jöhet el.
Kérdés, hogy maga a divat mennyiben fogja tükrözni a társadalomban beállt változást. A Christian Dior New Look kreációja a második világháború után a divat egyfajta aranykorát hozta el, és talán most is megfigyelhetünk valami hasonlót.
Minden kreativitást igénylő területen - zene, irodalom, divat – minden bizonnyal lesznek olyanok, akik reagálnak a kor kihívásaira. Természetes, hogy ez megtörténjen. Nagyon szomorú lenne, ha minden visszatérne oda, ahol a járvány előtt voltunk.