Néhány évtizeddel ezelőtt még a legdivatosabb lakberendezés híveinek sem kellett attól tartaniuk, hogy a nemrég beszerzett tárgy esetleg elavulttá válik. Napjainkban azonban a korábbi, akár évszázadokon át uralkodó stílusokkal szemben - az öltözködésre jellemző modell szerint - egyre gyakrabban változnak a trendek. A burkolat- és bútorgyártók éppúgy szezononként újabb kollekcióval állnak elő, mint a divatházak teszik, sőt arra is van példa, hogy együttműködnek a két iparág nagyjai.
A folyamatos változás azonban nem mond ellent a jól ismert "nincs új a nap alatt" tételnek. Vagyis a mostani újdonságok valamikor, évekkel, évtizedekkel vagy akár századokkal korábban már egyszer tündököltek, és kimentek a divatból. A biztonságot a folyamatosan változó trendek között az elismert tervezők és gyártók jelenthetik, a hozzájuk köthető tárgyak nagy része ugyanis hamar klasszikussá válik, és így ellenáll a divatnak.
A 21. század trendjei azonban - talán éppen a folyamatos átmenet miatt - ritkán vegytiszták. A mindenhol elfogadható, jó stílusérzékkel kialakított eklektika jegyében viszont elég valami mással társítani a már meglévő alapokat, hogy ismét megfeleljenek a legújabb divatnak.
Kattintson a galériára!
Az újraértelmezett klasszikus, mely szuperbarokk néven vonul be a dizájn történetébe, 2006-2007-ben rengette meg a világ legnagyobb dizájnseregszemléit, de sikere azóta is töretlen.
A sok évig regnáló minimál egyenes vonalai, szigorú praktikussága, visszafogott színvilága ellenében kibontakozó új stílus eleinte csak kisebb, de annál hatásosabb részletekben jelent meg a lakberendezésben. A modern fürdőbe lógatott gigantikus kristálycsillárok, a visszafogott, egyszínű felületeken megjelenő monokróm minták voltak a kezdeti lépések. Azután szépen lassan kiteljesedett a pompa és csillogás.
A neobarokk vagy szuperbarokk stílus lényege a különböző korszakokra emlékeztető stíluselemek megfelelő keverése. A kissé futurisztikus, ámde elegáns végeredményhez lehet letisztult burkolatokat társítani faragott, aranyozott vagy éppen kristállyal dekorált bútorokkal és kiegészítőkkel, de éppúgy működik ennek fordítottja is, vagyis megengedett a gazdagon mintázott burkolatokhoz egyszerű vonalú berendezést társítani. Bár a szuperbarokk berendezés még mindig nem olcsó mulatság, a tömeggyártásban előállítható míves termékek szélesebb rétegek számára is elérhetők.
A szuperbarokk használja a minimálhoz kötődő modern anyagokat és technológiákat, többek között ez teszi lehetővé, hogy kerámiából, műanyagból a legkülönbözőbb fémek, sőt damaszt vagy más anyagok megszólalásig hasonló mását hozzák létre. A barokk színeit, alakzatait olykor eredeti formájukban - ez esetben viszont kis mennyiségben, letisztult elemekkel keverve -, máskor viszont kissé egyszerűsítve, idézőjelbe téve jeleníti meg. Ferruccio Laviani ikonikussá vált Bourgie lámpája például klasszikus korabeli világítótestet, Philippe Starck francia sztártervező Louis Ghost széke XV. Lajos korabeli ülőalkalmatosságot mintáz átlátszó és ellenálló műanyagból. A korszerű anyagok teszik, hogy a modern kor elvárásainak megfelelően praktikusak, használathatóak, a dús, damasztanyagokra emlékeztető mintázat, a fényes felületek, a csillogó részletek pedig gondoskodnak a különleges hatásról és luxushangulatról.
Az ellentmondásokra épülő, a túlzásoktól és olykor iróniától sem mentes stílus kivitelezése megfelelő tudatosságot kíván, különben könnyen bazári rendetlenség lehet a végeredmény a stílusos harmónia helyett.
A folyamatosan változó divat továbbfejlesztette a neobarokk irányzatot csakúgy, mint korábban, annak klasszikus divatja idején is történt. A művészettörténet korábban leírt rendszerének megfelelően, ahogy a 15. században a monumentális barokkot a rokokó váltotta fel. A rokokó stílus eredetileg is a barokk túlzásaira adott válaszként született. Bár épp annyira hatásvadász, részletgazdag, könnyed és játékos, de megjelenik benne az irónia, amely megdobogtatja a neorokokó stílust éltető dizájnfanatikusok szívét.
Timár Gigi
Fotó: Fényes Gábor, Förster Tamás, S&Co.
A cikk a Konyha&Fürdő magazin 2009 febuár-márciusi számában jelent meg.