A kézitáskaipar fantasztikus karriert futott be. Egy tanulmány szerint 2007-ben az eladott táskák száma kétszer akkora volt, mint az eladott ruháké. A megfelelő táska eléggé mély, így sok dolog elfér benne. Jellemzője, hogy van benne titkos zseb, ezzel valami személyeset nyújt tulajdonosának.
A nő számára a táska túlélőcsomag: tartalmazza mindazt, ami a mindennapokhoz szükséges az urbánus dzsungelben. Épp ezért misztikus és érinthetetlen, egy férfi soha nem sértené meg a magánéletnek ezt a szféráját. Az It-Bag kifejezést az 1990-es évek elején találták ki, olyan gyorsan jöttek az újabb és újabb tervezésű táskák: "it is bag" az, ami a következő szezonban már "it is n't bag" lesz. Ezek a táskák azonban néha többe kerülnek, mint egy nyaralás vagy egy autó. De amíg az It-Bag-ek jönnek és mennek, csak kevés táska marad időtlen. Az emblematikus táskákat nem csak feltűnőre tervezték. Ezek magukon hordozzák annak a korszaknak a jegyeit is, amikor készültek.
Mint például a legendás Chanel 2.55, amelyet 1955-ben mutattak be - a neve arra az évre és hónapra utal, amikor piacra dobták -, és amelyet a steppelés és az aranyláncok különböztetnek meg a többitől. Vannak még táskák, amelyeknek ebben a klubban van a helyük: a Hermes Kelly, a Fendi Baguette és manapság a Marc Jacobs's táskája, az YSL Muse és a Mulberry Roxanne. Tiszta vonalak - semmi cikornya vagy túltervezés -, a funkcionalitás és a luxus kombinációja mindegyik.
Egy emblematikus táska magában hordozza a státust, nincs szüksége ravasz marketingstratégiára, sem pedigrére, mert ez a minőségből és a mesterségbeli tudásból adódik: évtizeddel később is táskák, olyanok, mintha tulajdonosuk az első alkalommal fogná őket a kezében. És ez az, minden igazi táskaimádó számára, ami nem mérhető pénzben.
Hírességek táskával A nagy táskamárkák egy-egy hírességhez köthetők, például a Hermes Kellyt - amelyből az elsőt 1935-ben készítették, de csak 1956-ban lett elismert - Grace Kelly tette híressé: Monaco hercegnője a Time magazin címlapján várandós pocakját próbálta elrejteni vele. A márka hamarosan az élre tört: egy Kelly-táska a pénzről és a megfelelő társadalmi osztályhoz való tartozásról árulkodott. 1994-ben Lady Dior táskája vált szenzációvá, miután Diana hercegnő ilyet hordott azt követően, hogy különköltözött Károly hercegtől.
A táska megmutatja, hogy tulajdonosa komoly, ragyogó és kifinomult nő. Manapság a divat emblematikus figurája, Kate Moss bármilyen táskát élvonalbelivé tud tenni - és a Mulberry, a Balenciaga vagy Stella McCartney mindannyian kihasználják az általa hozott dicsőséget az elkövetkezendő években.
Tophamisítványok: az első hat
Eredeti vagy csak nagyon jó utánzat? A válasz a részletekben rejlik.
Louis Vuitton "Speedy 40" - 460 euró. Monogramos textil. Az LV logók szimmetrikusak, és középre rendezettek, nem átlósan szabottak. Az éleik szegéllyel keretezettek, belül textilbélés, belső zseb és kulcskarika. A bőrveretek világos natúr bőrből vannak, sárga cérnával varrva. Az aranyszegecseket LV nyomat díszíti. LV logós az aranyozott cipzár és a bőr húzókák is, és van egy lyuk az LV-vel nyomott tartaléklakatocska számára.
Tod's "Chopper" - 1400 euró. Jellemzője a fordított trapéz forma. A cipzáron két fül is van. Az eredeti Tod logó összetéveszthetetlen ovális, rávarrott és alápárnázott, a mágnespatentos oldalzsebet díszíti. A fogantyú körül két, bőrrel bevont fémgyűrű van, Tod logós szegecsekkel összekapcsolva. Művészien ívelt, a bőrbetétek finoman steppelve, belül barna pamutbélés, cipzáros zseb.
Chanel "255" - 1530 euró. Ultrapuha csillámló borjúbőrből készül. A dupla C-s zár "255" (1955 februárja) óta változatlan. A steppelés a hajtókáról folyamatosan megy át a táskatestre. A vállpánt borjúbőr szíjjal befont lánc, a hossza pontosan 60 centi. Belül bőrbélés, cipzáras zseb és három nyitott fakk.
YSL "Muse" - 1000 euró. A zár patronformájú, közvetlenül alatta YSL nyomat. A cipzárak végeinél és a fogantyúknál aranygyűrűk találhatók. A hímzett varratok "zárópontja" bal és jobb oldalon egy-egy aranyozott szegecs. A kulcstartó Y formájú hímzett bőrtok, amelyben a minizár kulcsa található. Belül fekete szaténbélés, cipzáras és mobilzseb.
Balenciaga "Le Brief" - 950 euró. Nem belül, hanem kívül fityeg egy bőrrel bevont tükör. A cipzárakon két, masnira kötött szalag. A fogantyúk széles bőrrel szegettek. A csatok a bőrrátéteken Balenciaga márkajelzései. Belül a cipzáras zsebre ezüstszínű fémlapot varrtak a sorozatszámmal.
Hermés "Birkin" - 4980 euró. Kívül-belül formatartó borjúbőr. A táska frissen keményített hatású. Bőrszíj köti össze az áthajtókát, aranyozott, Hermés logó csavaros zárakkal, mellette a Padlock minilakat. A varrások tökéletesen hibátlanok és láthatóak.
Sipos Zsolt
stylist
A cikk a Piac és Profit 2008. októberi számának NHD rovatában jelent meg.