Termékfejlesztési igazgató egy Disneyhez kapcsolódó cégnél, amely az egész világon ajándéküzleteket működtet. Emellett saját műalkotásain dolgozik: üvegművész. Egy sanghaji galériában találkozott Baisanszki Zsanett Viczán Zoltánnal, a Magyarország rétegei című kiállításának megnyitóján.
Az üvegművész tíz éve él Ázsiában. A gödöllői dombságból, az apró, Gomba nevű faluból jutott el Japánon és Hongkongon keresztül Sanghajba.
Forrás: Viczián Zoltán
Utánanéztem a szülőfaludnak, gyönyörű vidék. Mit adott neked, hogy egy ilyen helyen nőhettél fel?
A természet szeretetét. Amikor nem iskolában voltunk, akkor kint játszottunk az utcán vagy az erdőben, a mezőn, felpattantunk páran fiúk a biciklire, és akkor egész nap ki tudja, hogy hova jártunk.
Forrás: Viczián Zoltán
Innen az ihlet, hogy több munkádon is látni állatalakokat?
A természet mindig inspiráció. Az emberek hajlamosak eltávolodni tőle, és úgy gondolni rá, hogy nem vagyunk a részei. De hogyha megfigyeljük ezeket az állatokat, növényeket, rovarokat, rengeteget tanulhatunk tőlük, mert egyensúlyban vannak a rendszerrel, amiben élnek. Japánban is először vidéken dolgoztam, az fantasztikus volt! Lényegében városi környezetben, de úgy kell elképzelni, hogy pár ház, aztán rizsföld, aztán megint pár ház, rizsföld, és darumadarak, meg mindenféle madarak voltak mindenhol. Ott egy érdekes barátságom is szövődött - egy sassal.
Forrás: Viczián Zoltán
Egy sassal?!
Ebédidőben kijöttem a stúdióból, szerettem a rizsföldeknél sétálgatni. A rizsföldek körül rengeteg állat van, békák, kígyók, azok vonzzák a madarakat, és a nagyobb ragadozók is ott vannak a közelben. Észrevettem, hogy egy sas köröz a rizsföld fölött, a varjak megtámadják, és próbálják ellopni tőle a zsákmányát. Aztán egyszer csak elejtette, de repült utána, és elkapta. Volt nálam egy csokis kifli, amit ott eszegettem a szünetben, és elkezdtem gondolkodni, hogy ha a zsákmánya után repül, akkor a csokis kifli után is repül-e? Feldobtam a csokis kiflit, és meglepetésemre le kellett hajolnom, mert lecsapott! Hatalmas volt! A rizsföldek között nem annyira széles az út, de a szárnya letakarta az egészet. Óriási madár volt. Aztán rájöttem, hogy a csokis kifli nem a legjobb neki, úgyhogy vettem olyat, amiben volt egy kis virsli, és azt dobáltam. Odáig jutott a dolog, hogy egy pár hét múlva ebédidőben már ott ült az oszlopon a sas, és várt, hogy mikor jövök.
Japán után Kínába kerültél, ott hogy fogadtak?
Amikor Kínába jöttem, és mondtam, hogy üvegművész, üveggravírozó vagyok, akkor elég furcsán néztek, hogy jól van, de hát miért nem gravírozol jáde követ? Az az igazi! De mondtam, hogy nem, az egy más stílus. Akkor ezen még nagyon meglepődtek, de ma már egyre több ember fölismeri az értéket az üvegben is.
Forrás: Viczián Zoltán
Ez egyébként egy nagyon érdekes különbség Japán és Kína között. Kínában az anyagot nem igazán tisztelik, ám a befektetett munkát, azt igen. Az anyagot csak akkor tisztelik, ha az drágakő vagy jáde, de az üvegnek, vasnak, fának nem nagyon van tisztelete. Japánban viszont az anyagot is tisztelik, és ott úgy nyúlnak hozzá az üveghez, hogy ez látszik. A legapróbb részletre is figyelnek, a legegyszerűbb anyagot is maximális odafigyeléssel dolgozzák ki.
Tapasztalataim szerint kevesen maradnak olyan hosszú ideig Ázsiában, mint te. Sokan azt mondják ez a kultúra nagyon más, nehéz megszokniuk, egy idő után haza vágynak. Szerinted, te miért maradtál ilyen sokáig?
Biztos, hogy nagyon más a kultúra, és megvannak a kihívásai. Hogy is mondjam? Az itten kultúra befolyásol minket, de az fontos, hogy egy biztos alapot hozzunk magunkkal, és azt ne hagyjuk lemorzsolódni. Mert ha hagyjuk, akkor az ember vagy teljesen meghasonul, és elveszti a lényegét, vagy el kell szökjön haza, mert kínozza a honvágy. Lehet, hogy azért sikerül nekem ezt kezelni, mert a kultúrát én magammal hoztam, arra nem úgy tekintek, mint valamire, ami elveszett vagy elmúlt, hanem az itt van velem, és használom is. A Magyarország rétegei kiállításommal is próbálom erősíteni.
Forrás: Viczián Zoltán
Azt mondtad a megnyitón, nyugodtan érjünk hozzá bizonyos műveidhez. Nem ez a szokványos hozzáállás.
Általában a művész elrejtőzik a stúdiójában, készít valamit, azt felteszik a falra. Az emberek odamennek, megnézik, és vagy megértik, vagy nem. Én szeretem, amikor ez kicsit interaktívabb, és a látogatók a részévé tudnak válni az alkotásnak. Ezért is érdekesek a tükörből készült rétegelt munkák. A fényes réteg lepolírozása ad egy mintázatot, de ami tükröződik a tükörben, az is ad egy mintázatot. Aztán ezzel lehet játszani, hogy ki hogyan viszonyul hozzá. Valaki szelfizett, valaki úgy állt a tükörhöz, hogy mások tükröződjenek benne, valaki próbált úgy képet csinálni, hogy semmi ne tükröződjön benne - neki volt a legnehezebb dolga. Ezáltal nem csak én vagyok kreatív, hanem ők is.
Tulajdonképpen az is egy réteggé válik, aki tükröződik?
Igen, ez a megnyitón különösen érvényesült, mert ugye, Magyarország rétegeiről volt szó, és számos magyar is eljött. Érdekes érzés volt, amikor belenéztem abba a nagyobb munkába, amiről a kiállítás is kapta a címét, és a sok magyar ott tükröződött a Magyarország formában több ezer kilométerre az otthontól. Az egy nagyon értékes pillanat volt.
Az egyik a funkcionalitásról, a másik az emlékekről, textúrákról és melegségről szól – és bár elsőre ellentétesnek tűnnek, valójában gyönyörű harmóniát alkothatnak együtt. A titok az arányokban rejlik, a régi és az új nem kioltja, hanem kiegészíti egymást. Néhány tudatos döntéssel és jól kiválasztott kiegészítővel pedig olyan otthont teremthetünk, ahol a modern technológia találkozik a múlt hangulatával, mindez stílusosan A lakberendezés világa két meghatározó stílus között ingadozik: a modern letisztultés egyedien.
A skandináv dizájn világszerte népszerű, egyszerűsége és praktikussága miatt. Vajon miért alakult ki ez a jellegzetes stílus, és miért vonzó még ma is sokak számára? A válasz a skandináv életfilozófiában rejlik, amely a funkcionalitást és a természet közelségét részesíti előnyben.
Egy igazán megfelelő futócipő kiválasztása komoly kihívás lehet, hiszen az évről évre növekvő kínálatból rengeteg modell közül választhatsz. 2025 is bizonyítja, hogy minden futónak eltérő elvárásai vannak a megfelelő lábbeli megtalálásakor. Legyen szó újonnan kezdő futókról vagy tapasztalt maratonistákról, mindannyian tudják, mennyire fontos, hogy egy cipő támogassa őket a hosszú távok során.
A gumicsizma régóta nemcsak praktikus választás, hanem stíluselem is – ehhez viszont az is kell, hogy pontosan tudjuk, mivel is párosítsuk a maradéktalan siker érdekében. A nadrágválasztás kulcsfontosságú: nemcsak az esztétika, hanem a kényelem és az időjáráshoz való alkalmazkodás szempontjából is. Akár rövid szárú, akár hosszúszárú gumicsizma mellett döntesz, az outfit egészét a nadrág tudja igazán kiegyensúlyozni. Nézzük, mit érdemes viselni idén ősszel és télen!
Képzeld el, hogy egy napsütéses délutánon sétálsz az utcán, és észreveszed, hogy a napszemüveged otthon maradt. Ismerős szituáció? A mai világban szinte mindenhol hozzáférhető egy napszemüveg, akár egy sarki drogériában, akár egy fast fashion boltban. De vajon valóban megfelelőek ezek az úton-útfélen megszerezhető modellek?
A női rövidnadrágok magasított derékkal idén is tökéletes választást jelentenek – laza utcai viseletekhez és elegáns alkalmakhoz is passzolnak, vagyis rendkívül sokoldalú felhasználást biztosítanak. Kíváncsi vagy, hogyan lehet őket stílusosan kombinálni minden helyzetre? Olvass tovább, és inspirálódj a nyári trendekből!