Életforma.hu

STÍLUS

Az újságolvasás még mindig jó!

A magyarok elsősorban az olvasást tartják a megfelelő tevékenységnek szabadidejük eltöltésére, kevesen vannak, akik kimozdulnak otthonról, netán pénzt adnak ki kulturális programokra. A GfK Hungária Piackutató Intézet 2005/II-III. negyedévi Nemzeti Média Analíziséből az derül ki, hogy a nagyvárosokon kívül - a lehetőségek hiányában - alig játszanak szerepet kulturális programok a szabadidő eltöltésében.

A Nemzeti Médiaanalízis 2005/IV. negyedévi kutatása annak is utánajárt, hogy a válaszadók milyen gyakran hódolnak egy-egy tipikus szabadidős tevékenységnek (így pl. milyen gyakorisággal járnak baráti társaságba, sporteseményre, diszkóba, stb.).

A legkevésbé népszerű szabadidős elfoglaltságnak a sportesemények látogatása bizonyult, az összes válaszadó 64 százaléka nyilatkozott úgy, hogy soha nem megy el szurkolni. Ez az attitűd szinte független attól, hogy nagyvárosban vagy kisközségben él-e az illető, sokkal inkább meghatározó azonban a nem: csak jóval kevesebb férfi (49 százalék) mond le teljesen az élő sportélményről, mint nő (77 százalék).

Szintén nem túl népszerű a számítógép, mint szabadidős alternatíva. A megkérdezettek 59 százaléka, ha nem muszáj, nem számítógépezik, de itt már jelentős eltérések vannak az egyes korcsoportok között. A 60 évnél idősebb népesség 94 százaléka életének egyáltalán nem része a komputer, de ugyanez igaz a csupán általános iskolai végzettséggel rendelkezők 77 százalékára is.

A válaszadók mindössze öt százaléka jár legalább hetente szórakozni, viszont kiugróan magas - 64 százalékos - azok aránya, akik soha nem mennek diszkóba vagy egyéb szórakozóhelyre. Nem meglepő, hogy inkább a fiatalok jelölték meg ezt a szórakozási lehetőséget, de érdekes, hogy a csak általános iskolát végzettek háromnegyede soha nem jár el szórakozni, míg a felsőfokú végzettségűek esetében ez az arány 60 százalék.

Megállapíthatjuk, hogy az olvasás a legelterjedtebb magyar szabadidős tevékenység. A könyvolvasási szokások tekintetében figyelemre méltó, hogy a nők 20 százaléka, míg a férfiak 13 százaléka vesz kézbe hetente többször könyvet (mindösszesen 25 százalék azok aránya, akik ezt soha nem teszik meg). Még magasabb ez az arány az újságolvasóknál: a válaszadók 69 százaléka hetente többször olvas újságot. A felsőfokú végzettségűek között alig akad olyan, aki soha ne olvasna valamilyen sajtóterméket vagy könyvet (mindössze mintegy 2 százalék), a csak nyolc általánossal rendelkezők közül viszont 39 százalék azok aránya, akik soha nem vesznek kézbe könyvet, s 11 százaléknyian nem olvasnak újságot sem.

Rendkívül népszerű szórakozási formának számít a moziba járás, bár ez is nagymértékben függ az egyén életkorától, képzettségétől és lakóhelyétől. Tíz 60 év feletti válaszadóból 9 például soha nem jár moziba, és 67 százalékos arányban maradnak távol a filmszínházaktól a kisközségek lakói. A csak általános iskolai végzettséggel rendelkezők 72 százaléka nem jár soha moziba, az egyetemet vagy főiskolát végzettek körében ez csak 35 százalékos gyakorisággal fordul elő.

A lakosság 71 százaléka félévente vagy ettől is ritkábban jár moziba. Jóval ritkábban jutnak el filmszínházba a kisebb települések lakói, ami a kis mozik megszűnésével magyarázható, hiszen így mindenképpen a legközelebbi nagyvárosba kell utazni, hogy az ottani multiplexben mozizhasson az érdeklődő. A jegyárak emelkedésével és a DVD-k, illetve internetes letöltések elterjedésével valószínűleg tovább fog csökkenni a közeljövőben a mozizás szerepe a szabadidő eltöltésében. A GfK EuroScan projektje 2005. végén elkészítette az EuroCinema Indexet, mely az európai fővárosokban szombat esténként váltható multiplex mozijegyek árait hasonlította össze. Magyarországon a multiplexek jegyárai az utóbbi hónapokban átlépték a sokáig bűvös határnak számító 1000 forintos küszöböt. Ennélfogva ma már 4,46 euróba kerül átlagosan egy szombat esti mozizás Budapesten, ez majdnem a duplája a boszniai, és mintegy fele a hollandiai áraknak.

Megállapítható tehát, hogy a magyarok igen kis számban hajlandóak pénzt és energiát fordítani arra, hogy kulturális programokkal töltsék ki szabadidejüket. De még az olyan, csekély ráfordítást igénylő szórakozási formák, mint a társasjátékok is igencsak elhanyagolódnak. A válaszadók 70 százaléka nem, vagy csak elvétve "társasozik", pedig ide tartoznak a közkedveltnek hitt kártyajátékok is. Bár itt végképp nincs szükség semmiféle infrastruktúrára, vidéken így is többen (72 százalék) tartoznak ebbe a passzív kategóriába, mint a nagyobb városokban (66 százalék).


Merész és légies – piros és fehér ruhák

Merész és légies – piros és fehér ruhák 

A piros és a fehér szín párosa a divatban évtizedek óta különleges helyet foglal el.
Milyen nadrágot viselj gumicsizmához? Így kombináld a szezon legtrendibb darabjaival

Milyen nadrágot viselj gumicsizmához? Így kombináld a szezon legtrendibb darabjaival 

A gumicsizma régóta nemcsak praktikus választás, hanem stíluselem is – ehhez viszont az is kell, hogy pontosan tudjuk, mivel is párosítsuk a maradéktalan siker érdekében. A nadrágválasztás kulcsfontosságú: nemcsak az esztétika, hanem a kényelem és az időjáráshoz való alkalmazkodás szempontjából is. Akár rövid szárú, akár hosszúszárú gumicsizma mellett döntesz, az outfit egészét a nadrág tudja igazán kiegyensúlyozni. Nézzük, mit érdemes viselni idén ősszel és télen!
Hogyan tehetőek emlékezetessé a csomagolások egyedi matricákkal?

Hogyan tehetőek emlékezetessé a csomagolások egyedi matricákkal? 

Valaha gondoltunk már arra, hogyan lehet egy termék csomagolása a legelső pillanattól fogva hatásos és megkapó?
Mire figyelj, ha napszemüveget választasz?

Mire figyelj, ha napszemüveget választasz? 

Képzeld el, hogy egy napsütéses délutánon sétálsz az utcán, és észreveszed, hogy a napszemüveged otthon maradt. Ismerős szituáció? A mai világban szinte mindenhol hozzáférhető egy napszemüveg, akár egy sarki drogériában, akár egy fast fashion boltban. De vajon valóban megfelelőek ezek az úton-útfélen megszerezhető modellek? 
 Hogyan vegyünk alsóneműt a férfiaknak?

Hogyan vegyünk alsóneműt a férfiaknak? 

Nőként gyakran előfordul, hogy többet járunk vásárolni, mint a családunk férfi tagjai.
Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra

Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra 

A női rövidnadrágok magasított derékkal idén is tökéletes választást jelentenek – laza utcai viseletekhez és elegáns alkalmakhoz is passzolnak, vagyis rendkívül sokoldalú felhasználást biztosítanak. Kíváncsi vagy, hogyan lehet őket stílusosan kombinálni minden helyzetre? Olvass tovább, és inspirálódj a nyári trendekből!
Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is!

Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is! 

Nőként nap mint nap rengeteg szerepben kell helytállnunk: dolgozunk, sportolunk, háztartást vezetünk, gyereket nevelünk, időt töltünk a barátainkkal és emellett szeretnénk jól kinézni is. Nem csoda, hogy az öltözködés és a kiegészítők ma már nem csupán divatot jelentenek, de eszközt is a magabiztossághoz és a praktikus mindennapokhoz. 
Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte

Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte 

Egy lakás berendezése nem csupán a funkcionalitásról szól.
Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket!

Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket! 

A nyári szezonban újra és újra előtérbe kerülnek a kényelmes és divatos lábbelik. Idén is számos izgalmas trend vonzza a figyelmet, amelyek nemcsak a megjelenésről, hanem a praktikumról is szólnak. 
Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt!

Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt! 

A jó idő beköszöntével egyre több időt töltünk a kertben, ami nemcsak a pihenés, a családi és baráti összejövetelek színtere lehet, hanem kreatív feltöltődés helyszíne is.