Életforma.hu

STÍLUS

Elmegy a vevő, ha nem elégedett

Elsőként tartottak hazánkban konferenciát a próbavásárlásról, a ClientFirst Consulting Kft. szervezésében a margitszigeti Danubius Spa Hotelben. Elmondható, hogy az ügyfelek 68%-a a gyenge ügyfélkiszolgálás miatt pártol el az adott vállalattól, és visszaszerzésük akár 10-szeres költséget is róhat a cégre, ezért egyre több hazai vállalkozás felismerte már a mystery shopping-ban rejlő lehetőségeket.

A próbavásárlás módszertana az ügyfélelégedettség-méréstől kezdve a dolgozói motivációig számos területet felölel, és még a kliens elpártolása előtt vizsgálja, szükséges esetben pedig orvosolja az adott vállalat ügyfélkezelési rendszerét. Szakértői becslések szerint a dinamikusan növekvő magyar próbavásárlói szolgáltatás piaca a következő években a 10%-os európai fejlődési ütemet is meghaladhatja.

Az erősödő piaci versenyben a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal a vásárlóik elégedettek legyenek, és vásárlási döntéseiknél ismételten az ő termékeiket és szolgáltatásaikat válasszák. Tekintve, hogy egyes felmérések szerint az esetek 68%-ában gyenge ügyfélkiszolgálás miatt elvesztett ügyfél helyett az új megszerzése akár 10-szeres költségszorzatot is jelenthet, ezért egyre több vállalkozás ügyfélkapcsolatai fejlesztése érdekében alkalmi vagy rendszeres próbavásárlással teszteli cége tényleges működését a vásárló szemszögéből.

A mystery shopping programok keretén belül jól képzett próbavásárlók élethű helyzetekben, meghatározott szempontok és ütemterv szerint névtelenül, ügyfélként értékelik az ügyfélkiszolgálást, a működést, a dolgozók becsületességét, merchandising tevékenységet és a termékminőséget, különös tekintettel a vásárlói elégedettséget befolyásoló kulcspontokra.  A próbavásárlás úgy méri és kíséri figyelemmel a szolgáltatás teljesítményét, hogy még azelőtt jelzi a hiányosságokat az ügyfélkiszolgálás területén, mielőtt a kliensek elpártolnának a vállalattól.

Az ügyfelek szokásait vizsgáló amerikai kutatások elgondolkodtató eredményeket mutatnak: az elégedetlen ügyfelek 96%-a nem ad visszajelzést a vállalat felé negatív tapasztalatáról, ámbár környezetében legalább 5 személynek beszámol erről. Az esetek 2/3-ában az ügyfél a munkatársak közömbös hozzáállása miatt pártol el az adott vállalattól, ily módon egy átlagos cég évente elveszíti vásárlóinak 20-30%-át.

Felismerve az ügyfélkiszolgálási színvonal fejlesztésének jelentőségét, a ClientFirst Consulting 2002-ben az elsők között járult hozzá nagymértékben az USA-ban kialakult próbavásárlás elterjesztetéséhez Magyarországon. Ahogyan Kricska István, a ClientFirst ügyvezetője mai előadásában elmondta, az esetleg első látásra vezetői ellenőrző eszköznek tekintett próbavásárlást sikerült 5 év alatt annyira megismertetniük a hazai cégek körében is, hogy ma már sokan a minőségbiztosítás egyik eszközeként használják és ráébredtek: a megfelelő fejlesztésekkel utánkövetett próbavásárlás azáltal, hogy segít megtartani az ügyfélkört, több profithoz segíti a versenyképességében is javuló céget.

A próbavásárlás történhet telefonos, online vagy klasszikus módon, valamint ezeken belül érdeklődési és tranzakciós shoppingokat is megkülönböztetünk. A módszer minden szolgáltatásra lefordítható, de jellemzően elmondható, hogy például áruházláncok, drogériák, bankok, éttermek, csomagküldő szolgálatok, autókereskedések, hotelek, utazási irodák, taxi vállalatok szoktak legsűrűbben a próbavásárlás eszközével élni. De például a tengerentúlon baleseti sebészet sürgősségi osztályát is vizsgálták már így.

A fejlesztési céllal alkalmazott próbavásárlás rugalmas módszereit meghatározza az, mit szeretne a cég mérni a vizsgálattal, vagy mi a célja vele. A Mercedes-Benznél pl. a vásárlás során tesztelt tényezők a szalon atmoszférájától és az eladó személyétől (külső megjelenés, viselkedés, stb.) kezdve a kalkuláció és fizetési konstrukció ismertetéséig tartanak - az autószalonban. A luxusipari cikk sajátosságaiból fakadóan vizsgálandó tényező még, hogy további lépések (megadott időn belüli ún. follow up) történnek-e a vásárló megnyerésére.

A mystery shopping-gal az ügyfél-elégedettség vagy akár a dolgozói motiváció növelésén túl a tréningprogramok hatásai is mérhetők, de a versenytársak elemzésére is alkalmas, mint ahogyan a kihasználatlanul hagyott üzleti lehetőségeket is lehet számszerűsíteni általa.

Gál Erika, a Budapest Bank (GE Money Bank) piackutatási vezetője előadásában elmondta, hogy ők a magas szintű ügyfél-kiszolgálási sztenderdek biztosításának részeként rendszeresen végzett próbavásárlásaik eredményeit nemcsak az értékesítési csapat teljesítményének mérésére, de termékfejlesztésre is felhasználják. Kiemelt céljaik közé tartozik annak mérése, hogyan érzik magukat az ügyfelek a bank munkatársaival történő tárgyalás során.

 

"A dinamikusan növekvő európai próbavásárlói szolgáltatás piaca jelenleg kb. 210 millió euró nagyságú, becsléseink szerint ez a következő években 10%-ot meghaladó mértékben fog növekedni, különös tekintettel a közép- és kelet-európai országokra, így Magyarországra is" - mondta el Mózes István, a régiós partnerekkel rendelkező ClientFirst másik ügyvezetője.

Forrás: B&D ComMedia Kft.


Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra

Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra 

A legtöbb nő szeret ajándékot vásárolni és meglepni a szeretteit valami igazán különlegessel. Akkor azonban, amikor a párjuknak vagy férfi rokonaiknak vesznek ajándékot, sokszor ötlethiánnyal küzdhetnek. Erre az esetre hozunk most egy olyan ajándéktippet, amely garantáltan örömöt okoz majd!
Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót?

Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót? 

A divatban is egyre többen keresik a környezettudatos megoldásokat, így a gardróbokban is átalakulás figyelhető meg. Ma már nem elegendő, hogy egy ruhadarab – például egy póló – jól néz ki, hanem több szempontot is figyelembe vesznek a vásárlók választás előtt.
A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma

A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma 

Az utóbbi években egy érdekes trend emelkedett ki, ami megdobogtathatja a szíved, ha márkaépítésen vagy promóción töröd a fejed. A kitűzők egyszerű, mégis hatékony módjai annak, hogy egyediséged megmutatkozzon, legyen szó céges rendezvényekről vagy akár egy személyes eseményről. A kis kiegészítőkön keresztül sokkal távolabbra juthatsz, mint amit elsőre gondolnád. És tényleg, ki ne akarna egy kis pluszt adni az arculatához?
Stílusos megjelenés minden nap

Stílusos megjelenés minden nap 

A hölgyek számára különösen fontos a vonzó megjelenés. Bárhol is vannak, szeretnének jól kinézni és ezért sok mindent hajlandóak megtenni. Az esztétikus külső szempontjából meghatározó a lábbeli. Nézzük most meg, melyek azok a cipőtípusok, amelyekkel garantált az előnyös megjelenés!
A mechanikus férfi karórák titkai

A mechanikus férfi karórák titkai 

A mechanikus órák világa varázslatos és izgalmas, különösen azok számára, akik értékelik a hagyományokat és a precizitást. De hogyan is működnek ezek a kiegészítők? Sokak számára ezek a kérdések ismeretlen területnek számítanak, mégis egyszerűen megérthetők, különösen, ha ránézünk a mechanizmusukban rejlő zsenialitásra.
Női balerina cipők őszre – hogyan viseld őket, hogy mindig gyönyörű legyél?

Női balerina cipők őszre – hogyan viseld őket, hogy mindig gyönyörű legyél? 

Az őszi hónapok beköszöntével sokan a melegebb, zártabb lábbelik felé fordulnak, de a női balerina cipők továbbra is az egyik legnépszerűbb és legnőiesebb választást nyújtják. Ezek a könnyed, kényelmes cipők tökéletesen illenek az őszi outfitekhez, legyen szó elegáns vagy hétköznapi viseletről. Az ősz változékony időjárásában is bátran viselhetők, ha megfelelően kombináljuk őket. De hogyan lehet őket úgy hordani, hogy mindig kifinomult és stílusos megjelenést biztosítsanak? Nézzük!
Tuti tippek a reszelésmentes technikához

Tuti tippek a reszelésmentes technikához 

Nőként a legszebb természetes ékszerünk a körmünk és a hajunk, amit igyekszünk a lehető legkevesebb munkával tökéletessé varázsolni. A műkörmök viselésének pedig van egy biztos velejárója: rá lehet szokni. Ez pedig azt jelenti, hogy 3-4 hetente elmegyünk a körmöshöz. Viszont ehhez hozzá tartozik az is, hogy rengeteg port kell elviselnünk. Szakemberként meg pláne.
Platform cipők – hogyan kombináljuk őket ruhákkal?

Platform cipők – hogyan kombináljuk őket ruhákkal? 

A platform cipők visszatértek a divatba, és tökéletes választásnak bizonyulnak, ha egy kis magasságot és stílust szeretnénk hozzáadni megjelenésünkhöz. Ezek a cipők nem csak kényelmesek, de sokoldalúan kombinálhatóak különféle ruhadarabokkal, legyen szó hétköznapi vagy alkalmi viseletről. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan hordhatjuk a platform cipőket különböző stílusú ruhákkal, hogy mindig divatosak maradjunk.
Miért elengedhetetlenek a férfi és női köntösök a tisztálkodási rutinhoz?

Miért elengedhetetlenek a férfi és női köntösök a tisztálkodási rutinhoz? 

Egy puha meleg köntös mindig kellemes hangulatot ad a hűvös reggelekhez. Viszont nem csak ennyi az előnye annak, ha beszerzünk egy minőségi köntöst otthonra, és élvezzük annak minden kényelmét.
700 új termékkel bővült a dm kínálata a szépség és egészség jegyében

700 új termékkel bővült a dm kínálata a szépség és egészség jegyében 

A dm idén tavasszal ismét 700 új termékkel bővítette kínálatát, az arcápolás, a natúrkozmetika, reform élelmiszer, gyógytermékek, szájápolás és háztartás kategóriákban. A bővítésnek köszönhetően ismét több magyar márka termékei is helyet kaptak a dm polcian és online shopjában. A választék kialakításában a vásárlók véleményét is figyelembe vette a drogéria.