Életforma.hu

STÍLUS

Elmegy a vevő, ha nem elégedett

Elsőként tartottak hazánkban konferenciát a próbavásárlásról, a ClientFirst Consulting Kft. szervezésében a margitszigeti Danubius Spa Hotelben. Elmondható, hogy az ügyfelek 68%-a a gyenge ügyfélkiszolgálás miatt pártol el az adott vállalattól, és visszaszerzésük akár 10-szeres költséget is róhat a cégre, ezért egyre több hazai vállalkozás felismerte már a mystery shopping-ban rejlő lehetőségeket.

A próbavásárlás módszertana az ügyfélelégedettség-méréstől kezdve a dolgozói motivációig számos területet felölel, és még a kliens elpártolása előtt vizsgálja, szükséges esetben pedig orvosolja az adott vállalat ügyfélkezelési rendszerét. Szakértői becslések szerint a dinamikusan növekvő magyar próbavásárlói szolgáltatás piaca a következő években a 10%-os európai fejlődési ütemet is meghaladhatja.

Az erősödő piaci versenyben a vállalatok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal a vásárlóik elégedettek legyenek, és vásárlási döntéseiknél ismételten az ő termékeiket és szolgáltatásaikat válasszák. Tekintve, hogy egyes felmérések szerint az esetek 68%-ában gyenge ügyfélkiszolgálás miatt elvesztett ügyfél helyett az új megszerzése akár 10-szeres költségszorzatot is jelenthet, ezért egyre több vállalkozás ügyfélkapcsolatai fejlesztése érdekében alkalmi vagy rendszeres próbavásárlással teszteli cége tényleges működését a vásárló szemszögéből.

A mystery shopping programok keretén belül jól képzett próbavásárlók élethű helyzetekben, meghatározott szempontok és ütemterv szerint névtelenül, ügyfélként értékelik az ügyfélkiszolgálást, a működést, a dolgozók becsületességét, merchandising tevékenységet és a termékminőséget, különös tekintettel a vásárlói elégedettséget befolyásoló kulcspontokra.  A próbavásárlás úgy méri és kíséri figyelemmel a szolgáltatás teljesítményét, hogy még azelőtt jelzi a hiányosságokat az ügyfélkiszolgálás területén, mielőtt a kliensek elpártolnának a vállalattól.

Az ügyfelek szokásait vizsgáló amerikai kutatások elgondolkodtató eredményeket mutatnak: az elégedetlen ügyfelek 96%-a nem ad visszajelzést a vállalat felé negatív tapasztalatáról, ámbár környezetében legalább 5 személynek beszámol erről. Az esetek 2/3-ában az ügyfél a munkatársak közömbös hozzáállása miatt pártol el az adott vállalattól, ily módon egy átlagos cég évente elveszíti vásárlóinak 20-30%-át.

Felismerve az ügyfélkiszolgálási színvonal fejlesztésének jelentőségét, a ClientFirst Consulting 2002-ben az elsők között járult hozzá nagymértékben az USA-ban kialakult próbavásárlás elterjesztetéséhez Magyarországon. Ahogyan Kricska István, a ClientFirst ügyvezetője mai előadásában elmondta, az esetleg első látásra vezetői ellenőrző eszköznek tekintett próbavásárlást sikerült 5 év alatt annyira megismertetniük a hazai cégek körében is, hogy ma már sokan a minőségbiztosítás egyik eszközeként használják és ráébredtek: a megfelelő fejlesztésekkel utánkövetett próbavásárlás azáltal, hogy segít megtartani az ügyfélkört, több profithoz segíti a versenyképességében is javuló céget.

A próbavásárlás történhet telefonos, online vagy klasszikus módon, valamint ezeken belül érdeklődési és tranzakciós shoppingokat is megkülönböztetünk. A módszer minden szolgáltatásra lefordítható, de jellemzően elmondható, hogy például áruházláncok, drogériák, bankok, éttermek, csomagküldő szolgálatok, autókereskedések, hotelek, utazási irodák, taxi vállalatok szoktak legsűrűbben a próbavásárlás eszközével élni. De például a tengerentúlon baleseti sebészet sürgősségi osztályát is vizsgálták már így.

A fejlesztési céllal alkalmazott próbavásárlás rugalmas módszereit meghatározza az, mit szeretne a cég mérni a vizsgálattal, vagy mi a célja vele. A Mercedes-Benznél pl. a vásárlás során tesztelt tényezők a szalon atmoszférájától és az eladó személyétől (külső megjelenés, viselkedés, stb.) kezdve a kalkuláció és fizetési konstrukció ismertetéséig tartanak - az autószalonban. A luxusipari cikk sajátosságaiból fakadóan vizsgálandó tényező még, hogy további lépések (megadott időn belüli ún. follow up) történnek-e a vásárló megnyerésére.

A mystery shopping-gal az ügyfél-elégedettség vagy akár a dolgozói motiváció növelésén túl a tréningprogramok hatásai is mérhetők, de a versenytársak elemzésére is alkalmas, mint ahogyan a kihasználatlanul hagyott üzleti lehetőségeket is lehet számszerűsíteni általa.

Gál Erika, a Budapest Bank (GE Money Bank) piackutatási vezetője előadásában elmondta, hogy ők a magas szintű ügyfél-kiszolgálási sztenderdek biztosításának részeként rendszeresen végzett próbavásárlásaik eredményeit nemcsak az értékesítési csapat teljesítményének mérésére, de termékfejlesztésre is felhasználják. Kiemelt céljaik közé tartozik annak mérése, hogyan érzik magukat az ügyfelek a bank munkatársaival történő tárgyalás során.

 

"A dinamikusan növekvő európai próbavásárlói szolgáltatás piaca jelenleg kb. 210 millió euró nagyságú, becsléseink szerint ez a következő években 10%-ot meghaladó mértékben fog növekedni, különös tekintettel a közép- és kelet-európai országokra, így Magyarországra is" - mondta el Mózes István, a régiós partnerekkel rendelkező ClientFirst másik ügyvezetője.

Forrás: B&D ComMedia Kft.


Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra

Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra 

A női rövidnadrágok magasított derékkal idén is tökéletes választást jelentenek – laza utcai viseletekhez és elegáns alkalmakhoz is passzolnak, vagyis rendkívül sokoldalú felhasználást biztosítanak. Kíváncsi vagy, hogyan lehet őket stílusosan kombinálni minden helyzetre? Olvass tovább, és inspirálódj a nyári trendekből!
Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is!

Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is! 

Nőként nap mint nap rengeteg szerepben kell helytállnunk: dolgozunk, sportolunk, háztartást vezetünk, gyereket nevelünk, időt töltünk a barátainkkal és emellett szeretnénk jól kinézni is. Nem csoda, hogy az öltözködés és a kiegészítők ma már nem csupán divatot jelentenek, de eszközt is a magabiztossághoz és a praktikus mindennapokhoz. 
Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte

Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte 

Egy lakás berendezése nem csupán a funkcionalitásról szól.
Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket!

Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket! 

A nyári szezonban újra és újra előtérbe kerülnek a kényelmes és divatos lábbelik. Idén is számos izgalmas trend vonzza a figyelmet, amelyek nemcsak a megjelenésről, hanem a praktikumról is szólnak. 
Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt!

Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt! 

A jó idő beköszöntével egyre több időt töltünk a kertben, ami nemcsak a pihenés, a családi és baráti összejövetelek színtere lehet, hanem kreatív feltöltődés helyszíne is.
A lounge garnitúrák ideálisak a hangulatos nyári estékhez

A lounge garnitúrák ideálisak a hangulatos nyári estékhez 

Sokan vagyunk, akiknek a nyár a kedvenc évszakunk. Ennek sok oka lehet, többek között például az, hogy ilyenkor ki lehet ülni esténként az udvarra, beszélgetni, borozni, relaxálni, meghitt hangulatban időt tölteni másokkal.
Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra

Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra 

A legtöbb nő szeret ajándékot vásárolni és meglepni a szeretteit valami igazán különlegessel. Akkor azonban, amikor a párjuknak vagy férfi rokonaiknak vesznek ajándékot, sokszor ötlethiánnyal küzdhetnek. Erre az esetre hozunk most egy olyan ajándéktippet, amely garantáltan örömöt okoz majd!
Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót?

Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót? 

A divatban is egyre többen keresik a környezettudatos megoldásokat, így a gardróbokban is átalakulás figyelhető meg. Ma már nem elegendő, hogy egy ruhadarab – például egy póló – jól néz ki, hanem több szempontot is figyelembe vesznek a vásárlók választás előtt.
A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma

A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma 

Az utóbbi években egy érdekes trend emelkedett ki, ami megdobogtathatja a szíved, ha márkaépítésen vagy promóción töröd a fejed. A kitűzők egyszerű, mégis hatékony módjai annak, hogy egyediséged megmutatkozzon, legyen szó céges rendezvényekről vagy akár egy személyes eseményről. A kis kiegészítőkön keresztül sokkal távolabbra juthatsz, mint amit elsőre gondolnád. És tényleg, ki ne akarna egy kis pluszt adni az arculatához?
Stílusos megjelenés minden nap

Stílusos megjelenés minden nap 

A hölgyek számára különösen fontos a vonzó megjelenés. Bárhol is vannak, szeretnének jól kinézni és ezért sok mindent hajlandóak megtenni. Az esztétikus külső szempontjából meghatározó a lábbeli. Nézzük most meg, melyek azok a cipőtípusok, amelyekkel garantált az előnyös megjelenés!