Életforma.hu

STÍLUS

Eltűnhetnek a régi nagy márkák?

Vajon pusztán a patinás márkanév elegendő-e a túléléshez, vagy a történelmi trandeknek éppen úgy alkalmazkodniuk kell a ma emberének ízléséhez, szokásaihoz, mint az újkori vállalatoknak.

Nagynevű, patinás márkák is áldozatul esnek a globális recessziónak, és ezt nem csupán a közvélemény előtt is ismert autóipari gondok mutatják. Az idén 250. születésnapját ünneplő Wedgwood - az angol királyi család és arisztokrácia korábbi szállítójaként és elsősorban kék-fehér, klasszikus stílusú étkészleteiről ismert porcelángyár - ez év januárjában fizetésképtelenség miatt csődöt jelentett. Bár úgy tűnik, egy kevésbé ismert amerikai kockázatitőke-társaság a segítségére siet, a kilábalás mégsem ilyen egyszerű.

A klasszikus angol márka története 1759-ig nyúlik vissza, amikor Josiah Wedgwood, a fiatal fazekas gyakornok megalapította saját cégét Staffordshire-ben. A vállalat a 19. század óta gyárt különleges porcelán étkészleteket, amelyek sokáig a királyi család és az arisztokrácia asztalait díszítették. Josiah Wedgwood annak köszönhette átütő sikerét, hogy ő volt az első Angliában, aki kikísérletezte a tökéletes porcelán előállítását. A cég még a 20. században is szinte töretlenül szárnyalt, bár nehézségek időről időre akadtak. Ezeket azonban az évek során mindig leküzdötték, a növekedés folyamatos volt. A Wedgwood 1986-ban összeolvadt az ír high-end kristálycéggel, a Waterford Glass vállalattal, később felvásárolta a porcelánjairól híres Royal Doultont és a neves német Rosenthal vállalatot. Napjainkra a vállalatcsoport alkalmazottainak száma világszerte elérte a 7700 főt, hisz gyártóüzeme működik Amerikában, Németországban, Írországban, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Indonéziában, Japánban és más ázsiai országokban is.

Itthon sem könnyű

A cég szerencsecsillaga, úgy tűnik, leáldozott. A Waterford Wedgwood porcelán hiába fontos része az angol-ír ipartörténetnek, ma komoly bajban van: az elmúlt három évben folyamatosan veszteséges volt, s az összesen 377 millió fontos adósságállományt felhalmozott cégcsoport végül kénytelen volt csődöt jelenteni. A végkifejlethez ugyan jelentős mértékben hozzájárult a pénzügyi válság, a problémák azonban nem ma kezdődtek.

A Wedgwood története nem egyedüli a piacon: az utóbbi néhány évben a Spode és a Royal Worcester után ez a harmadik patinás porcelánmanufaktúra Angliában, amelyik ilyen helyzetbe került, nyilatkozta a brit Guardian lapnak Bryan Carnes az Észak-staffordshire-i Kereskedelmi és Iparkamara ügyvezetője.

Máshol sincsenek könnyebb helyzetben a hasonló profilú cégek. A németországi leány, a Rosenthal tavaly több mint 10 millió euró veszteséget halmozott fel, és jelentett most fizetésképtelenséget. Bár csődhelyzetről szó sincs, itthon az Ajka Kristálynak sem könnyű. A Veszprém Megyei Napló értesülései szerint az elsősorban az exportpiacokra termelő vállalat januárban 250 dolgozó elbocsátására kényszerült, miután a vevők a rendelések 20-25 százalékát visszamondták.

A hungarikumnak számító, több mint 180 éve működő Herendi Porcelánmanufaktúra tavaly még nyereséges évet zárt, az idei helyzetről azonban a Magyar Örökség részét képező, közel ötven országban jelen lévő cég vezérigazgatója többszöri megkeresésünkre sem kívánt nyilatkozni. Dr. Simon Attila még arról sem beszélt lapunknak, hogy ő általánosságban hogyan látja az évszázados porcelánmanufaktúrák 21. századi életét.

A jelek szerint azonban a hajdan elegáns családok asztalait díszítő étkészletek és porcelándísztárgyak nem igazán kelendők. A híres angol porcelánok fennmaradása például ma a tőkebefektetőkön múlik. A Wedgwood, úgy tűnik, fellégezhet: egy kevésbé ismert amerikai magántőke-társaság, a KPS tett rá vételi ajánlatot január elején. A nemzeti kultúrák részét alkotó márkák sorsa azonban további gondolatokat ébreszthet.

 


 

A hagyományok veszítettek

A divatos formájú, olcsóbb - gyakran Kínában gyártott - tömegtermékek versenyében vesztésre áll számos, korábban luxust megtestesítő patinás termék gyártója. A művészi porcelánokról ismert termelőknek olyan versenytársakkal kell harcba szállniuk, mint például a mindennapi életre hangolt, alacsonyabb árszegmensben sikeres Ikea vagy a felsőkategóriás piacra betörő, a legmodernebb irányzatot képviselő Villeroy&Boch. Sokak alulmaradtak ebben a küzdelemben, és ez akár a végét is jelentheti muzeális értékű vállalatoknak, az általuk képviselt tradicionális értékeknek és valószínűleg annak a mesteri tudásnak is, amely ezekben a manufaktúrákban létezett és öröklődött. Ezzel pedig a világ valószínűleg többet veszít, mint néhány ezer munkahelyet.

Vajon az évszázadokig szárnyaló, kiváló minőségű termékek miért kerülhettek ilyen helyzetbe mára? Vannak, akik úgy vélik, a modern fogyasztói társadalmakban nincs szükség a drágán előállított történelmi márkákra. Többé önmagában nem jelent értéket a Wedgwood vagy a Rosenthal név, a 21. század embere inkább a jó minőségű, mai igényeket kiszolgáló tömegporcelánok, vagy az aktuális dizájnműhelyekből kikerülő divatmárkák mellett tette le voksát.

Laura Cohen, a Brit Kerámiaszövetség vezérigazgatója szerint a Waterford Wedgwood csődjéhez jelentősen hozzájárult az is, hogy az elmúlt húsz évben világszerte megváltoztak a táplálkozási szokások. Míg anno az étkezések nagyon formális társadalmi konvenciók szerint zajlottak, a mai trend a minél egyszerűbb, gyorsabban elrendezhető terítékek irányába mutat - nyilatkozta a szakértő a The Independent magazin számára, de hozzátette, ő hisz a vállalkozás és a brand fennmaradásában, nagyon elszomorítaná, ha a Wedgwood csupán muzeális tárggyá válna.

Megváltozott értékmérés

Josiah Wedgwood saját korában mint üzletember és mint dizájner is előremutatót alkotott. Felismerte, hogy a dinamikusan vagyonosodó városi középosztály szívesen hangsúlyozza új státusát olyan étkészletekkel, amelyek korábban királyi házakhoz kötődtek. De míg akkor a míves porcelán a társadalmi hovatartozás kifejezője volt, ma más az értékmérő, és ritkán kerülnek elő a vitrinből nagyanyáink féltve őrzött szervizei. Hasonló kategóriájú új porcelánokat pedig csak egy szűk réteg vásárol.

A divatok gyorsan irányt váltanak, és bizonyos, manapság szélesedő fogyasztói bázist jelentő társadalmi körökben inkább az aktuális formatervezési irányt leginkább képviselő, trendinek kikiáltott dizájnműhelyekből kikerülő darabok a luxus szimbólumai. És ez nem csak a porcelántárgyakra igaz. Nem kivétel a bútor sem: ma már nem a kézzel faragott, antik garnitúra fémjelzi az elitet, hanem sokkal inkább a kortárs formatervező által jegyzett darab. A tömörfa és a kézi munka már nem képviseli ugyanazt az értéket, mint akár ötven évvel ezelőtt. Sőt, nemritkán a pozdorjalapokból előállított bútor drágább, ha a megfelelő márka szerepel a cédulán. A tartósság pedig már nem is olyan fontos szempont, hiszen a divat jön és megy. Bár, ki tudja, hogy e válságos idők nem hoznak-e e téren is változást.

A gyökerek, úgy látszik, lazulnak, és generációk során lassan megkoptak az évszázados hagyományok, konvenciók. A mostanában zajló folyamatok arra figyelmeztetnek, hogy egyes esetekben a stílusdiktálók ereje győz a márkák történelmi értéke felett. És ez gyakran a használati értékkel sem magyarázható.

Ugyan, kinek van ma ideje elmélázni a Wedgwood tányéron domborodó életképen vagy mondjuk a hazai porcelánmanufaktúra, a Herendi Viktória-mintás készletén? Mondhatnánk, ez a fogyasztói társadalom hozama. A patinás nevek eltűnésével azonban egész biztos, hogy szegényebb lesz a világ. Talán ilyen vetületből is érdemes gondolkodni a jelen gazdasági válságból kivezető lehetséges utakon. Mert ez is egy paradigmaváltás, amely esetleg segít elkerülni a hasonló helyzeteket.

 Nem csak pénzkérdés

A történelmi manufaktúrák alapítói szinte egytől egyig a tökéletességre törekedtek. Josiah Wedgwood például kizárólag felsőkategóriás darabokat engedett ki gyárából, és állítólag ő volt az első, aki azt hangoztatta, hogy a formának a funkciót kell szolgálnia. Figyelmeztette munkásait, hogy ügyeljenek a fedelek illeszkedésére meg arra, hogy a kanna csőréből könnyen lehessen a teát kiönteni, vagy hogy a füleket kényelmesen lehessen fogni. Az akkor nagyon modern és ergonomikus porcelántárgyakról ma mégis egyesek azt tartják, hogy divatjamúltak. A vásárlók döntései is ezt igazolják: a luxusporcelán helyett inkább a jelentősen olcsóbb, trendi fazonú étkészleteket, ajándéktárgyakat keresik, még akkor is, ha hasonló árfekvésűek.

Sebők Orsolya

Fotó: Fényes Gábor

A cikk a Piac és Profit márciusi számának NHD rovatában jelent meg.


Merész és légies – piros és fehér ruhák

Merész és légies – piros és fehér ruhák 

A piros és a fehér szín párosa a divatban évtizedek óta különleges helyet foglal el.
Milyen nadrágot viselj gumicsizmához? Így kombináld a szezon legtrendibb darabjaival

Milyen nadrágot viselj gumicsizmához? Így kombináld a szezon legtrendibb darabjaival 

A gumicsizma régóta nemcsak praktikus választás, hanem stíluselem is – ehhez viszont az is kell, hogy pontosan tudjuk, mivel is párosítsuk a maradéktalan siker érdekében. A nadrágválasztás kulcsfontosságú: nemcsak az esztétika, hanem a kényelem és az időjáráshoz való alkalmazkodás szempontjából is. Akár rövid szárú, akár hosszúszárú gumicsizma mellett döntesz, az outfit egészét a nadrág tudja igazán kiegyensúlyozni. Nézzük, mit érdemes viselni idén ősszel és télen!
Hogyan tehetőek emlékezetessé a csomagolások egyedi matricákkal?

Hogyan tehetőek emlékezetessé a csomagolások egyedi matricákkal? 

Valaha gondoltunk már arra, hogyan lehet egy termék csomagolása a legelső pillanattól fogva hatásos és megkapó?
Mire figyelj, ha napszemüveget választasz?

Mire figyelj, ha napszemüveget választasz? 

Képzeld el, hogy egy napsütéses délutánon sétálsz az utcán, és észreveszed, hogy a napszemüveged otthon maradt. Ismerős szituáció? A mai világban szinte mindenhol hozzáférhető egy napszemüveg, akár egy sarki drogériában, akár egy fast fashion boltban. De vajon valóban megfelelőek ezek az úton-útfélen megszerezhető modellek? 
 Hogyan vegyünk alsóneműt a férfiaknak?

Hogyan vegyünk alsóneműt a férfiaknak? 

Nőként gyakran előfordul, hogy többet járunk vásárolni, mint a családunk férfi tagjai.
Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra

Női rövidnadrágok magasított derékkal – stílusos ötletek laza hétköznapokra és elegánsabb alkalmakra 

A női rövidnadrágok magasított derékkal idén is tökéletes választást jelentenek – laza utcai viseletekhez és elegáns alkalmakhoz is passzolnak, vagyis rendkívül sokoldalú felhasználást biztosítanak. Kíváncsi vagy, hogyan lehet őket stílusosan kombinálni minden helyzetre? Olvass tovább, és inspirálódj a nyári trendekből!
Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is!

Stílusosan szemüvegben és napszemüvegben is! 

Nőként nap mint nap rengeteg szerepben kell helytállnunk: dolgozunk, sportolunk, háztartást vezetünk, gyereket nevelünk, időt töltünk a barátainkkal és emellett szeretnénk jól kinézni is. Nem csoda, hogy az öltözködés és a kiegészítők ma már nem csupán divatot jelentenek, de eszközt is a magabiztossághoz és a praktikus mindennapokhoz. 
Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte

Egyedi bútor: ami praktikus, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelte 

Egy lakás berendezése nem csupán a funkcionalitásról szól.
Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket!

Stílusos és kényelmes: fedezd fel az új női szandáltrendeket! 

A nyári szezonban újra és újra előtérbe kerülnek a kényelmes és divatos lábbelik. Idén is számos izgalmas trend vonzza a figyelmet, amelyek nemcsak a megjelenésről, hanem a praktikumról is szólnak. 
Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt!

Vidd ki a kertbe kreativitásod, készíts saját kezűleg dekorációt! 

A jó idő beköszöntével egyre több időt töltünk a kertben, ami nemcsak a pihenés, a családi és baráti összejövetelek színtere lehet, hanem kreatív feltöltődés helyszíne is.