Életforma.hu

STÍLUS

Eltűnhetnek a régi nagy márkák?

Vajon pusztán a patinás márkanév elegendő-e a túléléshez, vagy a történelmi trandeknek éppen úgy alkalmazkodniuk kell a ma emberének ízléséhez, szokásaihoz, mint az újkori vállalatoknak.

Nagynevű, patinás márkák is áldozatul esnek a globális recessziónak, és ezt nem csupán a közvélemény előtt is ismert autóipari gondok mutatják. Az idén 250. születésnapját ünneplő Wedgwood - az angol királyi család és arisztokrácia korábbi szállítójaként és elsősorban kék-fehér, klasszikus stílusú étkészleteiről ismert porcelángyár - ez év januárjában fizetésképtelenség miatt csődöt jelentett. Bár úgy tűnik, egy kevésbé ismert amerikai kockázatitőke-társaság a segítségére siet, a kilábalás mégsem ilyen egyszerű.

A klasszikus angol márka története 1759-ig nyúlik vissza, amikor Josiah Wedgwood, a fiatal fazekas gyakornok megalapította saját cégét Staffordshire-ben. A vállalat a 19. század óta gyárt különleges porcelán étkészleteket, amelyek sokáig a királyi család és az arisztokrácia asztalait díszítették. Josiah Wedgwood annak köszönhette átütő sikerét, hogy ő volt az első Angliában, aki kikísérletezte a tökéletes porcelán előállítását. A cég még a 20. században is szinte töretlenül szárnyalt, bár nehézségek időről időre akadtak. Ezeket azonban az évek során mindig leküzdötték, a növekedés folyamatos volt. A Wedgwood 1986-ban összeolvadt az ír high-end kristálycéggel, a Waterford Glass vállalattal, később felvásárolta a porcelánjairól híres Royal Doultont és a neves német Rosenthal vállalatot. Napjainkra a vállalatcsoport alkalmazottainak száma világszerte elérte a 7700 főt, hisz gyártóüzeme működik Amerikában, Németországban, Írországban, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Indonéziában, Japánban és más ázsiai országokban is.

Itthon sem könnyű

A cég szerencsecsillaga, úgy tűnik, leáldozott. A Waterford Wedgwood porcelán hiába fontos része az angol-ír ipartörténetnek, ma komoly bajban van: az elmúlt három évben folyamatosan veszteséges volt, s az összesen 377 millió fontos adósságállományt felhalmozott cégcsoport végül kénytelen volt csődöt jelenteni. A végkifejlethez ugyan jelentős mértékben hozzájárult a pénzügyi válság, a problémák azonban nem ma kezdődtek.

A Wedgwood története nem egyedüli a piacon: az utóbbi néhány évben a Spode és a Royal Worcester után ez a harmadik patinás porcelánmanufaktúra Angliában, amelyik ilyen helyzetbe került, nyilatkozta a brit Guardian lapnak Bryan Carnes az Észak-staffordshire-i Kereskedelmi és Iparkamara ügyvezetője.

Máshol sincsenek könnyebb helyzetben a hasonló profilú cégek. A németországi leány, a Rosenthal tavaly több mint 10 millió euró veszteséget halmozott fel, és jelentett most fizetésképtelenséget. Bár csődhelyzetről szó sincs, itthon az Ajka Kristálynak sem könnyű. A Veszprém Megyei Napló értesülései szerint az elsősorban az exportpiacokra termelő vállalat januárban 250 dolgozó elbocsátására kényszerült, miután a vevők a rendelések 20-25 százalékát visszamondták.

A hungarikumnak számító, több mint 180 éve működő Herendi Porcelánmanufaktúra tavaly még nyereséges évet zárt, az idei helyzetről azonban a Magyar Örökség részét képező, közel ötven országban jelen lévő cég vezérigazgatója többszöri megkeresésünkre sem kívánt nyilatkozni. Dr. Simon Attila még arról sem beszélt lapunknak, hogy ő általánosságban hogyan látja az évszázados porcelánmanufaktúrák 21. századi életét.

A jelek szerint azonban a hajdan elegáns családok asztalait díszítő étkészletek és porcelándísztárgyak nem igazán kelendők. A híres angol porcelánok fennmaradása például ma a tőkebefektetőkön múlik. A Wedgwood, úgy tűnik, fellégezhet: egy kevésbé ismert amerikai magántőke-társaság, a KPS tett rá vételi ajánlatot január elején. A nemzeti kultúrák részét alkotó márkák sorsa azonban további gondolatokat ébreszthet.

 


 

A hagyományok veszítettek

A divatos formájú, olcsóbb - gyakran Kínában gyártott - tömegtermékek versenyében vesztésre áll számos, korábban luxust megtestesítő patinás termék gyártója. A művészi porcelánokról ismert termelőknek olyan versenytársakkal kell harcba szállniuk, mint például a mindennapi életre hangolt, alacsonyabb árszegmensben sikeres Ikea vagy a felsőkategóriás piacra betörő, a legmodernebb irányzatot képviselő Villeroy&Boch. Sokak alulmaradtak ebben a küzdelemben, és ez akár a végét is jelentheti muzeális értékű vállalatoknak, az általuk képviselt tradicionális értékeknek és valószínűleg annak a mesteri tudásnak is, amely ezekben a manufaktúrákban létezett és öröklődött. Ezzel pedig a világ valószínűleg többet veszít, mint néhány ezer munkahelyet.

Vajon az évszázadokig szárnyaló, kiváló minőségű termékek miért kerülhettek ilyen helyzetbe mára? Vannak, akik úgy vélik, a modern fogyasztói társadalmakban nincs szükség a drágán előállított történelmi márkákra. Többé önmagában nem jelent értéket a Wedgwood vagy a Rosenthal név, a 21. század embere inkább a jó minőségű, mai igényeket kiszolgáló tömegporcelánok, vagy az aktuális dizájnműhelyekből kikerülő divatmárkák mellett tette le voksát.

Laura Cohen, a Brit Kerámiaszövetség vezérigazgatója szerint a Waterford Wedgwood csődjéhez jelentősen hozzájárult az is, hogy az elmúlt húsz évben világszerte megváltoztak a táplálkozási szokások. Míg anno az étkezések nagyon formális társadalmi konvenciók szerint zajlottak, a mai trend a minél egyszerűbb, gyorsabban elrendezhető terítékek irányába mutat - nyilatkozta a szakértő a The Independent magazin számára, de hozzátette, ő hisz a vállalkozás és a brand fennmaradásában, nagyon elszomorítaná, ha a Wedgwood csupán muzeális tárggyá válna.

Megváltozott értékmérés

Josiah Wedgwood saját korában mint üzletember és mint dizájner is előremutatót alkotott. Felismerte, hogy a dinamikusan vagyonosodó városi középosztály szívesen hangsúlyozza új státusát olyan étkészletekkel, amelyek korábban királyi házakhoz kötődtek. De míg akkor a míves porcelán a társadalmi hovatartozás kifejezője volt, ma más az értékmérő, és ritkán kerülnek elő a vitrinből nagyanyáink féltve őrzött szervizei. Hasonló kategóriájú új porcelánokat pedig csak egy szűk réteg vásárol.

A divatok gyorsan irányt váltanak, és bizonyos, manapság szélesedő fogyasztói bázist jelentő társadalmi körökben inkább az aktuális formatervezési irányt leginkább képviselő, trendinek kikiáltott dizájnműhelyekből kikerülő darabok a luxus szimbólumai. És ez nem csak a porcelántárgyakra igaz. Nem kivétel a bútor sem: ma már nem a kézzel faragott, antik garnitúra fémjelzi az elitet, hanem sokkal inkább a kortárs formatervező által jegyzett darab. A tömörfa és a kézi munka már nem képviseli ugyanazt az értéket, mint akár ötven évvel ezelőtt. Sőt, nemritkán a pozdorjalapokból előállított bútor drágább, ha a megfelelő márka szerepel a cédulán. A tartósság pedig már nem is olyan fontos szempont, hiszen a divat jön és megy. Bár, ki tudja, hogy e válságos idők nem hoznak-e e téren is változást.

A gyökerek, úgy látszik, lazulnak, és generációk során lassan megkoptak az évszázados hagyományok, konvenciók. A mostanában zajló folyamatok arra figyelmeztetnek, hogy egyes esetekben a stílusdiktálók ereje győz a márkák történelmi értéke felett. És ez gyakran a használati értékkel sem magyarázható.

Ugyan, kinek van ma ideje elmélázni a Wedgwood tányéron domborodó életképen vagy mondjuk a hazai porcelánmanufaktúra, a Herendi Viktória-mintás készletén? Mondhatnánk, ez a fogyasztói társadalom hozama. A patinás nevek eltűnésével azonban egész biztos, hogy szegényebb lesz a világ. Talán ilyen vetületből is érdemes gondolkodni a jelen gazdasági válságból kivezető lehetséges utakon. Mert ez is egy paradigmaváltás, amely esetleg segít elkerülni a hasonló helyzeteket.

 Nem csak pénzkérdés

A történelmi manufaktúrák alapítói szinte egytől egyig a tökéletességre törekedtek. Josiah Wedgwood például kizárólag felsőkategóriás darabokat engedett ki gyárából, és állítólag ő volt az első, aki azt hangoztatta, hogy a formának a funkciót kell szolgálnia. Figyelmeztette munkásait, hogy ügyeljenek a fedelek illeszkedésére meg arra, hogy a kanna csőréből könnyen lehessen a teát kiönteni, vagy hogy a füleket kényelmesen lehessen fogni. Az akkor nagyon modern és ergonomikus porcelántárgyakról ma mégis egyesek azt tartják, hogy divatjamúltak. A vásárlók döntései is ezt igazolják: a luxusporcelán helyett inkább a jelentősen olcsóbb, trendi fazonú étkészleteket, ajándéktárgyakat keresik, még akkor is, ha hasonló árfekvésűek.

Sebők Orsolya

Fotó: Fényes Gábor

A cikk a Piac és Profit márciusi számának NHD rovatában jelent meg.


Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra

Kifogástalan kabátok az átmeneti évszakokra 

A legtöbb nő szeret ajándékot vásárolni és meglepni a szeretteit valami igazán különlegessel. Akkor azonban, amikor a párjuknak vagy férfi rokonaiknak vesznek ajándékot, sokszor ötlethiánnyal küzdhetnek. Erre az esetre hozunk most egy olyan ajándéktippet, amely garantáltan örömöt okoz majd!
Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót?

Hogyan válasszuk ki a tökéletes pamutpólót? 

A divatban is egyre többen keresik a környezettudatos megoldásokat, így a gardróbokban is átalakulás figyelhető meg. Ma már nem elegendő, hogy egy ruhadarab – például egy póló – jól néz ki, hanem több szempontot is figyelembe vesznek a vásárlók választás előtt.
A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma

A kitűzők sikertörténete: az egyedi embléma hatalma 

Az utóbbi években egy érdekes trend emelkedett ki, ami megdobogtathatja a szíved, ha márkaépítésen vagy promóción töröd a fejed. A kitűzők egyszerű, mégis hatékony módjai annak, hogy egyediséged megmutatkozzon, legyen szó céges rendezvényekről vagy akár egy személyes eseményről. A kis kiegészítőkön keresztül sokkal távolabbra juthatsz, mint amit elsőre gondolnád. És tényleg, ki ne akarna egy kis pluszt adni az arculatához?
Stílusos megjelenés minden nap

Stílusos megjelenés minden nap 

A hölgyek számára különösen fontos a vonzó megjelenés. Bárhol is vannak, szeretnének jól kinézni és ezért sok mindent hajlandóak megtenni. Az esztétikus külső szempontjából meghatározó a lábbeli. Nézzük most meg, melyek azok a cipőtípusok, amelyekkel garantált az előnyös megjelenés!
A mechanikus férfi karórák titkai

A mechanikus férfi karórák titkai 

A mechanikus órák világa varázslatos és izgalmas, különösen azok számára, akik értékelik a hagyományokat és a precizitást. De hogyan is működnek ezek a kiegészítők? Sokak számára ezek a kérdések ismeretlen területnek számítanak, mégis egyszerűen megérthetők, különösen, ha ránézünk a mechanizmusukban rejlő zsenialitásra.
Női balerina cipők őszre – hogyan viseld őket, hogy mindig gyönyörű legyél?

Női balerina cipők őszre – hogyan viseld őket, hogy mindig gyönyörű legyél? 

Az őszi hónapok beköszöntével sokan a melegebb, zártabb lábbelik felé fordulnak, de a női balerina cipők továbbra is az egyik legnépszerűbb és legnőiesebb választást nyújtják. Ezek a könnyed, kényelmes cipők tökéletesen illenek az őszi outfitekhez, legyen szó elegáns vagy hétköznapi viseletről. Az ősz változékony időjárásában is bátran viselhetők, ha megfelelően kombináljuk őket. De hogyan lehet őket úgy hordani, hogy mindig kifinomult és stílusos megjelenést biztosítsanak? Nézzük!
Tuti tippek a reszelésmentes technikához

Tuti tippek a reszelésmentes technikához 

Nőként a legszebb természetes ékszerünk a körmünk és a hajunk, amit igyekszünk a lehető legkevesebb munkával tökéletessé varázsolni. A műkörmök viselésének pedig van egy biztos velejárója: rá lehet szokni. Ez pedig azt jelenti, hogy 3-4 hetente elmegyünk a körmöshöz. Viszont ehhez hozzá tartozik az is, hogy rengeteg port kell elviselnünk. Szakemberként meg pláne.
Platform cipők – hogyan kombináljuk őket ruhákkal?

Platform cipők – hogyan kombináljuk őket ruhákkal? 

A platform cipők visszatértek a divatba, és tökéletes választásnak bizonyulnak, ha egy kis magasságot és stílust szeretnénk hozzáadni megjelenésünkhöz. Ezek a cipők nem csak kényelmesek, de sokoldalúan kombinálhatóak különféle ruhadarabokkal, legyen szó hétköznapi vagy alkalmi viseletről. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan hordhatjuk a platform cipőket különböző stílusú ruhákkal, hogy mindig divatosak maradjunk.
Miért elengedhetetlenek a férfi és női köntösök a tisztálkodási rutinhoz?

Miért elengedhetetlenek a férfi és női köntösök a tisztálkodási rutinhoz? 

Egy puha meleg köntös mindig kellemes hangulatot ad a hűvös reggelekhez. Viszont nem csak ennyi az előnye annak, ha beszerzünk egy minőségi köntöst otthonra, és élvezzük annak minden kényelmét.
700 új termékkel bővült a dm kínálata a szépség és egészség jegyében

700 új termékkel bővült a dm kínálata a szépség és egészség jegyében 

A dm idén tavasszal ismét 700 új termékkel bővítette kínálatát, az arcápolás, a natúrkozmetika, reform élelmiszer, gyógytermékek, szájápolás és háztartás kategóriákban. A bővítésnek köszönhetően ismét több magyar márka termékei is helyet kaptak a dm polcian és online shopjában. A választék kialakításában a vásárlók véleményét is figyelembe vette a drogéria.