Az a trend, hogy a gyerekek egyre gyorsabban felnőtté válnak - vagyis lemondanak a játékról, hogy "fontosabb" dolgokkal töltsék az idejüket - kifejlesztett egy ellentétes folyamatot is: azok a felnőttek, akik elfelejtettek megfelelő ideig gyerekek maradni, ellenállhatatlan vágyat éreznek, hogy pótolják az elmaradt játékot. A dizájnerek - talán, mert maguk is így éreznek - sorra jelennek meg a régi, jól ismert játékokat idéző legkülönfélébb használati és dísztárgyakkal, kiszolgálva a saját múltunkkal kapcsolatos nosztalgikus érzéseket.
A babák, építőkockák és más klasszikus játékszerek meghatározó inspirációs forrásává váltak a tárgytervezőknek - bár a végső termékkel gyakran egyáltalán nem lehet játszani. A játékok újbóli térhódításában szerepe lehet annak, hogy a mai trendek általában nem nélkülöznek némi humort, és kedvelik a meglepő dolgokat is. Divatos lett például az a gumikacsa, ami ellen a legtöbb gyerek már néhány évesen is tiltakozna, igaz, a felnőttek nem a fürdőszoba magányába vonulnak vissza vele, hanem az új színekbe öltöztetett, modernizált darabot dekorációként, fő helyen helyezik el. Olykor lehet a tárgy funkciójával magyarázni - vagy legalábbis megpróbálni ezt -, hogy miért volt rá szükség. A stilizált kutya tulajdonképpen ülőalkalmatosság, de a gyerekeknek vagy a gyermeki lelkületű felnőtteknek ennél többet is adhat, ugyanúgy, mint például a legóból készült csillár.
Kattintson a galériára!
A tervezők önkifejezésük eszközéül is választják a játéktárgyakat. A divatmogul Karl Lagerfeld - a híres német Steiff gyárral közösen - róla mintázott plüssmackót dobott piacra, amelynek esetében a limitált széria és az ezereurós ár biztosítja, hogy gondosan távol tartják tőle a gyerekkezeket.
Természetesen vannak olyan játékok is, amelyeket valóban az eredeti célnak megfelelően engedünk be a lakásba. A míves sakk-készlet például régóta népszerű, a modern otthonokba természetesen letisztult, a minimál dizájn elveit követő verziók is léteznek, de olyan régi emlékeket ébresztő játékokat is újraálmodtak már a tervezők, mint például a csocsó.
Timár Gigi
Képek: gyártók, forgalmazók
A cikk a Piac és Profit 2008. decemberi számának NHD mellékletében jelent meg.