Soha nem látott mértékben fejlődik az emberek otthoni internethasználata, és viccesen mellélőtt jóslatnak tűnik ma már Ken Olsen, a számítógépipar egyik legnagyobb hatású alakjának 1977-es kijelentése, miszerint a háztartásokban semmi szükség számítógépre. Az információéhség és a folyamatos kommunikáció igénye olyan erős napjainkban, hogy a többség több forrásból is igyekszik tájékozódni, illetve kapcsolatot tartani a külvilággal.
Csomagban olcsóbb
Több mint egymillió magyar háztartás legalább négy különböző távközlési szolgáltatásra - tévé, internet, telefon, mobilinternet - fizet elő az Invitel felmérése szerint. Ennek ellenére lemaradásban vagyunk, kevesebb az előfizetés, kevesebben használnak internetbankot, és kevesebben vásárolnak a világhálón, mint a környező országokban. Az internetpenetráció növekedésének leállását a szakemberek azzal indokolják, hogy a felnőtt korosztályból aki akart, már rendelkezik netkapcsolattal, így a bővülés csupán a felnövekvő generáción alapul. A penetráció további növekedésének mozgatórugói várhatóan a csomagban árult szolgáltatások, például az IPTV és a hozzá kapcsolódó lehetőségek és a csökkenő árak lehetnek. A lakossági szolgáltatások esetében mindig fontos, de a gazdasági válsággal végképp első helyre kerülő szempont az ár. Érdekes, hogy miközben az elmúlt években állandóan emelkedett a gáz, az áram és a benzin ára, a telekommunikációs internetdíjak folyamatosan csökkentek. Ennek oka leginkább a meglehetősen erős verseny a szolgáltatók között.
Tévé a neten át
Az egyre vonzóbb csomagajánlatoknak köszönhetően az internetellátottság is növekedhet, hiszen olyanok számára is elérhetővé válik az „információs szupersztráda" vagy a minőségibb tévé-előfizetés, akik korábban nem engedhették meg maguknak. Így a szakemberek szerint a következő években egyre többen lesznek, akik az IPTV mellett döntenek majd, elsősorban annak kényelmi szolgáltatásai miatt, és azért, mert ebben a technológiában van a legtöbb fejlesztési potenciál. Az internetes tévézés során az esetben a felhasználók, az előfizetők egyedileg határozhatják meg az általuk igénybe venni kívánt szolgáltatásokat. Az IPTV lehetővé teszi a műsorok és a kapcsolódó szolgáltatások csoportosítását különböző feltételek - például a szereplők neve - alapján, pluszfunkciókat kínál - például kép a képbent -, tartalomleírást is ad az adás alatt. Ráadásul a hatékonyabb tömörítési eljárásnak köszönhetően lényegesen jobb minőségű az adás. A felhasználók számára persze kiemelten fontos az egyszerűség is. Aki ült már tanácstalanul egy nagy halom sárga csekk fölött, az tudja, sokat számít, ha csak eggyel is kevesebb van belőlük...
Félelem a függőségtől
Ennek ellenére az előfizetők nagy része több - a felmérés szerint akár három vagy több - különböző szolgáltatóval is kapcsolatban áll. A kutatások azt mutatják, hogy a következő években akár több mint egymillió ügyfél válthat vagy fizethet elő újonnan valamilyen telekommunikációs szolgáltatáscsomagra. A csomagok ellen és mellett is számos érv szól. Sokan tartanak attól, hogy túlságosan függő helyzetbe kerülnek a szolgáltatójuktól, vagy hogy az egyszerre kiérkező nagyobb összegű számla hirtelen nagyobb megterhelést jelent a háztartásnak. A váltásra a legnagyobb motivációt az árkedvezmény jelenti, az egyetlen szolgáltatóval kötött szerződés ugyanis akár 20-30 százalékkal olcsóbb árat is jelenthet. Az árkedvezményen kívül a havi egyetlen számlából adódó egyszerűbb számlázás, valamint a gyorsabb és kényelmesebb ügyintézés is sokakat motiválhat.
Illusztráció: Samsung
A cikk a Piac&Profit 2010/11. számának NHD mellékletében jelent meg.