Társadalmi életünk egyre több szegmensét határozza meg a net - így a vásárlást is. A gyors, fotelből intézhető vásárlás megspórolja a karácsonyi bazárokban való tülekedést, a gigászi Westend-maratonokat, és a húsz kilós pakkok hazaszenvedését. Ez utóbbiakat én személy szerint szívesen megspórolnám magamnak, de valahogy mégis ódzkodom az online vásárlás egyre szélesebb körben terjedő trendjében való részvételtől. Míg mondjuk a chat-elésnél nem zavar a közvetlen fizikai kontakt hiánya, addig a vásárlásnál igen - na nem a pesti lakosság City Centerben összepréselődő 90 százalékával való meglehetősen közeli, intenzív és arroganciával átfűtött fizikai kontakté.
Mivel soha nem voltam nagy online vásárló, könnyen lehet, hogy alaptalan az a félelmem, hogy a megrendelt tárgy talán soha nem érkezik meg, de akkor is ez az egyik ok, ami miatt mégiscsak elcsattogok számba venni a műhóval teleszórt körúti kirakatokat. A másik, hogy szeretem kézbe venni, megvizsgálni, elnézegetni azt a tárgyat, amire pénzt költök. A harmadik problémám pedig a kimondottan ajándékokra specializálódott online áruházak választéka. Nem is annyira a mennyiség, mint a tárgyak jellege az, ami visszatart, hogy ráklikkeljek a "Kosárba!" feliratra. Lássunk egy kis ízelítőt a legspécibb online ajándékok berkeiből!
Angyalokból például túlkínálat van: beruházhatunk hűtőmágnes tündérkére, mécsestartó vagy üveggömb angyalkára avagy angyalos lézerüvegre - csak párat említve az elektronikus bazár puttói közül. A kimondottan karácsonyi részlegek listavezetői ezen kívül még a gyertyák (hengeres, zselés, kicsi, nagy, karácsonyfa alakú, mikulás mintás, satöbbi) valamint a karácsonyfadíszek. Ezekkel még nincs is gond, hiszen alapvető kellékei a nagy ünnepnek.
A probléma ott kezdődik, amikor az online áruházak összeállítják az általuk legideálisabbnak tartott ajándékok top listáját. Ilyenkor kezdheti el vakarni a fejét az ember, hogy valóban olyan ideális meglepetés lenne-e a családnak mondjuk egy csokoládé szökőkút? Bár a "Minden barátod és az egész család élvezni fogja a mókás Csoki Szökőkutat." reklámszöveg már-már odavonzza a kurzort az "ADD TO BASKET" gombra, de akkor hirtelen szemet szúr a Köldök Kefe, aminek impozáns dobozán "Az embernek, akinek mindene megvan" felirat csillog, és ettől végképp elbizonytalanodom.
A kimondottan férfiaknak szóló karácsonyi ajándék részlegen egyből belefutottam a Sör Övbe, aminek kapacitása hat üvegnyire rúg, és biztos inspirálja a fogyasztást - már ha valaki nem szereti kifejezetten, hogy hat kiló nehezék fityeg a veséi alatt. Nem sokkal később a Férfiak Beszélő Tükre névre hallgató termék leírása miatt kellett izomból letépni a kezem az egérről, hogy nehogy rátévedjen az "ORDER" feliratra. "Nézz a tükörbe, és egy szexi női kép fog feltűnni, ami bókokat mond." Ugyanennek a női verziója a "Nézz a tükörbe és egy kelet-európai segédmunkás képe fog feltűnni, ami bókokat mond." szöveggel csalogatja a potenciális vásárlókat.
Az online áruházakban tett kalandozásom tehát ismét megerősített abban, hogy tömeg és tömény arrogancia ide-vagy oda, jobb az ajándék halomra tradicionális módon szert tenni...