Ráadásul a környezettudatos, világszínvonalú technológiákat preferálja. Ez a tény a magántőke szerepvállalásán túl azért is fontos, mert az utóbbi években egyre többet lehet hallani a magyar főváros és agglomerációjának közlekedési anomáliáiról.
A TóPARK Magyarország legjelentősebb ingatlanfejlesztése, amelyet Közép-Európában is az egyik legjelentősebb beruházásként tartanak számon. Jelentőségéhez méltó az a szakmai alapokon nyugvó, világszínvonalú közlekedési koncepció, amely már most, az első ütem 2010-es átadása előtt két évvel körvonalazódott. A fejlesztő példáját feltehetően sokaknak kell majd követniük a jövőben, hiszen a légszennyezettség és zsúfoltság lassan élhetetlenné teszi a fővárost, ebből pedig nincs más kiút, mint egy átgondolt, fejlett, a tömegközlekedést jelentősen fejlesztő és integráló, környezettudatos koncepció. A Budapest nyugati kapujában épülő TóPARK megálmodója és fejlesztőjének - a Walker and Williams Investment Group - alelnöke, Petrovszky Gábor mutatja be az új városközpont közlekedésszervezési terveit és infrastruktúra-koncepcióját.
- A TóPARK mintegy 176 hektáron, a Törökbálinti-tó partján épül fel a következő 13 évben. Egy ilyen városközpont több ezer ember élő- és munkahelye lesz, nem is beszélve a szolgáltatásokat igénybe vevő napi látogatókról. Hogyan fogják megoldani az akadálymentes közlekedést?
- A TóPARKnak megvan az az adottsága, hogy az ideérkezők mindig a belvárosba tartó csúcsforgalommal ellentétes irányban haladnak, így az itt dolgozók rengeteg stresszt és időt spórolnak meg munkába menet és hazafelé is, ami nagy előnyt jelent. A kedvező adottság természetesen közel sem elég a napi többezres forgalom zökkenőmentes működéséhez. Szükségesnek tartjuk a TóPARK környezetében a közlekedési infrastruktúra jelentős fejlesztését, emellett egy önálló koncepciót is kidolgoztunk, amely a TóPARK területén koordinálja a gyalogos- és járműforgalmat. Ebben nagy hangsúlyt fektetünk a tömegközlekedés fejlesztésére, és minden esetben a környezettudatos, világszínvonalú technológiákat preferáljuk. Ez az átgondolt, modern koncepció biztosítja a városközpont kiváló megközelíthetőségét.
- Milyen fejlesztéseket terveznek a TóPARK környezetében, és hogyan képzelik el a belső közlekedés megszervezését?
- Az autósok több, új autópálya-lehajtón juthatnak majd el a városközpontba, amelyek a terület egymástól távol eső pontjain helyezkednek el, így mindig az úti célhoz legközelebb lévőn léphetnek be a területre. Ösztönözni kívánjuk az elővárosi tömegközlekedést, ezért P+R parkolók épülnek a terület délkeleti részén, közvetlenül a vasúti pályaudvar mellett, így innen vonattal folytathatják útjukat a belvárosba tartók. A 15-20 perces járatsűrűség folyamatos, megbízható és kiszámítható közlekedési lehetőséget kínál. A MÁV-val előrehaladt tárgyalásokat folytatunk ennek megvalósítására.
Távlati terveink között szerepel Magyarország első nemzetközi gyorsvasútjának megépítése is. Természetesen a BKV-val is elkezdtük az egyeztetést. A buszjáratok jelentős sűrítésével és a jelenlegi járatok útvonalának módosításával lehetővé tesszük a megközelíthetőséget a belvárosból. A buszok többsége környezetbarát, elektromos üzemű, és napelemes rásegítéssel működik majd. A TóPARKban élőket, dolgozókat és látogatókat arra ösztönözzük, hogy a városközponton belüli közlekedéskor is ezeket a shuttle-buszokat részesítsék előnyben ahelyett, hogy saját járművel indulnának útnak. Éppen ezért megfelelő mennyiségű őrzött parkolóhelyet is létesítünk a terület számos pontján, részben parkolóházak, részben felszíni parkolók építésével. A légi közlekedést választók is könnyen eljuthatnak a TóPARKba, hiszen a Budaörsi repülőtéren lesz landolási lehetőség, s a Ferihegyi repülőtérről is közvetlen buszjáratok és taxiszolgálat szállítja az utasokat. Sőt, már a fejlesztés első ütemében a területen felállított közvetlen check-in pultokkal könnyítjük adott járatokra a beszállítást.- A gyalogos- és kerékpáros forgalmat hogyan oldják meg?
- A kiváló parkolási lehetőség sokakat arra fog ösztönözni, hogy gyalog közlekedjenek a városközpontban. A TóPARKban minden úti cél gyalog is megközelíthető lesz, kényelmes és biztonságos körülmények között. A fejlesztés egyik különlegessége az a passzázs, amely Európa leghosszabb tetővel fedett sétálóutcája lesz, exkluzív éttermeket, világmárkák üzleteit és prémiumminőségű szolgáltatásokat kínálva. A tető megvéd az időjárás viszontagságaitól, nyáron hűvösebb, télen melegebb hőmérsékletet biztosítva, így kedvez a gyalogosoknak, sétálóknak. A kerékpárok használatát szintén bátorítjuk, a terület számos pontján lesz lehetőség a biciklik biztonságos tárolására. Emellett a tó mentén sétány és kerékpárút is lesz a relaxálni és sportolni vágyók számára. Mindez szerves része a TóPARK alapkoncepciójának, amelynek központi fogalma az egészséges, élhető környezet.
- Lesz-e innovatív, Magyarországon először látható közlekedési eszköz a TóPARKban?
- Több innovatív közlekedési eszköz bevezetését is tervezzük, a legfontosabbak ezek közül a környezettudatos üzemű buszok. A TóPARK szakemberei nyugat-európai és ázsiai tanulmányutakon tájékozódnak a legfrissebb, világszínvonalú, de már kipróbált fejlesztésekről, és hamarosan döntés születik azzal kapcsolatban is, hogy pontosan melyik márkát és típust válasszuk ki. Jelenleg olyan modellben gondolkodunk, amely kis dízelmotorral rendelkezik, és napkollektoros rásegítéssel történik az energiaellátása. A terveink közt szerepel giroszkópos segway-ek forgalomba állítása is, ami valóban újdonság lesz Magyarországon. Nyitott szemmel járunk a világban, és ha figyelemre méltó ötlettel, újdonsággal találkozunk, azonnal megvizsgáljuk, hogyan integrálhatnánk a közlekedési koncepciónkba. Habár a tervek gyakorlatilag már készen vannak, nem tartom elképzelhetetlennek további innovációk bevezetését.
Petrovszky Gábor
Ingatlanspecifikus ismereteivel és az ingatlanszakmában eltöltött 18 év tapasztalataival alelnökként koordinálja a TóPARK fejlesztője, a Walker and Williams Investment Group Hungary Zrt. működését. Ő a TóPARK projekt megálmodója, személyéhez kapcsolódik a PetroCartel Ingatlanbank franchise hazai kiépítése, a Belle Époque irodaház és a Vendel logisztikai és raktárközpont fejlesztése, valamint ő volt a MOM PARK fejlesztés tanácsadója és értékesítője. Öt éve tölti be a Magyar Ingatlanszövetség alelnöki tisztét. A CEU - a Közép-európai Egyetem - meghívott előadója.
A teljes cikk a Piac és Profit NHD mellékletének 2008. júniusi számában jelent meg.