Ezt írja: „A férfi értéke azonos a nyakkendőjével. Nyakkendője nem más, mint maga, vele leplezi el bensőjének rossz tulajdonságait, és juttatja érvényre a jókat."
Néhány éve még a naiv férfisereg bízott a nyakkendő végleges trónfosztásában, hiszen jött a farmer, a garbó. Hasztalanul. A Time Magazin szerint újra felvirradt a kravátli napja! De - ha jól meggondoljuk - a döntő szót a gyengébb nem mondja ki: statisztikák szerint ezt az örök ruhadarabot 75 százalékban nők vásárolják férfiaknak.
Anyagok és színek
A nyakkendő alapanyaga elsősorban selyem, gyapjú vagy kasmír, de a viszkóz és a len is egyre többször megjelenik a selyemhez kapcsolódóan. A modern kor vívmányai a poliészter alapanyagú nyakkendők, amelyek elsősorban áruk miatt népszerűek, de mintázatuk is a megtévesztésig hasonlít drágább, selyem testvéreikéhez. A gyapjú és kasmír darabok főleg téli és hétköznapi öltözetekhez illenek.
Színvilág tekintetében a nyakkendők két nagy csoportba oszthatók. Sötétekre: fekete, mélykék, acélszürke, mélybordó, erdőzöld és barna; és világosakra: krém, bézs, világosszürke, világoskék, sárga és piros.
Minták minden alkalomra
A mintázatnak nyolc alaptípusa van: egyszínű (ha a minta diszkrét, a magukban mintásakat is annak tekintjük), csíkos, fontand mintás (egyszínű alapon apró, szabályosan elhelyezkedő motívumokból - körök, oválisok, rombuszok, négyszögek - áll), klubmintás (klubokat jelképező motívumok - címerek, sportkellékek, állatok - szabályosan ismétlődő sorozata, egyszínű háttérrel), skót kockás, geometrikus mintázatú (a fontand-ra emlékeztető, felnagyított rombuszoktól a cikcakkos vagy függőlegesen csíkosig), pöttyös és kasmírmintás.
Az egyszínű nyakkendő viselhető egyszínű öltönyökkel, mintás zakókkal és mindenfajta inggel. A fekete és mélykék esti alkalmakra, a szürke ünnepi eseményekre, a bézs délelőtti esküvőre való. Ha csíkosat választunk, a tisztább színű öltönyökhöz határozott, tompa színhez elmosódott csíkok illenek. A fontand igen elegáns, az apró, finom minta színt visz a nyakkendőbe anélkül, hogy hivalkodó lenne. A klubmintás nyakkendő lehet sportos vagy konzervatív, a skót kockás - télen vastag gyapjúból! - viszont lezser viseletnek minősül, tweed vagy tompa halszálkás zakóval, flanelöltönyhöz viselhető. A pöttyös hagyományosan elegáns, majdnem olyan jól kihasználható, mint az egyszínű. A nagyon apró tűpettyes különleges alkalmakra, esti programokhoz vagy elegáns hivatali öltönyökhöz illik. A kasmír színei kiemelik, élénkítik az arcot, teljessé teszik az öltözéket.
A nyakkendőcsomó fontos dolog, és feltétlenül egyedi. A csomózás egyfelől attól függ, milyen a szabás, másfelől a divat és az öltözet egyéb darabjai által meghatározott. A konzervatív ízlésnek a szélesre szabott, nagy és dinamikus csomóval megkötött nyakkendő tetszik. A nyakkenő csomójának illenie kell az ing gallérjához és a személyiséghez.
Kravátli vagy steinkerk
A nyelvújítást csúfoló szószüleménnyel „nyaktekerészeti mellfekvencnek" nevezett nyakkendő, kravátli avagy steinkerk ősét divathistorikusok szerint római katonák viselték. Nyakba kötött kendőjük a hideg ellen védett. Igazi, világhódító útjára a 17. században - természetesen - Párizsból indult. A francia udvarban bukkantak fel először, és a Napkirály, XVI. Lajos horvát regimentjének huszárai hozták divatba azokat a csipkebetétes sálakat, amelyek cravates-ként forradalmasították a férfidivatot. (Horvátország latin neve Croatia - innen a cravates és a kravátli szó.) A steinkerk elnevezés is katonai eredetű: 1692 egyik éjszakáján a belgiumi Steinkerque közelében táborozó francia csapatokat meglepték az angolok. A tiszt urak édes álmukból riadva nem értek rá rendesen összecsomózni a nyakravaló kendőjüket, így hanyag eleganciával vonultak hadba. Aligha ezért, de győztek, és a könnyed nyakkendő-viselési mód divatba jött.
Nyakba tekert információ
A nyakkendő időnként komoly információt is hordozott és hordoz. A francia forradalom előtt a férfiak széles, fehér nyakkendőt csavartak a nyakuk köré, az igazi republikánusok viszont már tüntetően feketét. A 20. század elején a bal- és jobboldali irányzatok képviselői a kendő csücskeinek különböző megkötésével és hajtogatásával jelezték állásfoglalásukat. Angliában, Amerikában az előkelő magániskolák, egyetemek egykori növendékei felnőtt korukban is tovább hordják az iskolai nyakkendőt, de hasonló „öregfiújelvényei" vannak a brit hadsereg egyes ezredeinek és előkelő londoni kluboknak is. Az Egyesült Államokban ma a cégek évi 16 millió dollárt költenek vállalati egyennyakkendőre. A New York-i Manufactures Hannover Trust bank üzleti sikereit egy olyan nyakkendővel ünnepelte meg, amit magával Pierre Cardinnel terveztetett: a bankárkravátli különböző európai, ázsiai és közel-keleti pénzeket ábrázolt.
Sipos Zsolt stylist
A cikk a Piac és Profit 2009 márciusi számának NHD rovatában jelent meg.