Facebook hozzászólás
1 295

Egy idegenvezető feljegyzései

Tibet- A jelen a múlt tükrében

Földváry Eszter idegenvezető több mint negyven éve kísér turistákat szerte a világban. Egy amerikai utazási iroda munkatársaként eddig huszonötször utazta körbe a Földet, de most ő is, mint a turizmusban dolgozók többsége kényszerszabadságon van. Szabadidejében a fotóit rendezgeti és feljegyzéseket készít emlékeiből, amelyek közül néhányat a következő hetekben vendégszerzőként az Életforma olvasóival is megoszt.

Ebéd után felkerekedtünk, visszatértünk Lhászába. A délutánt a Norbulinka palotában és kertjében töltöttük. Ez volt a dalai lámák nyári rezidenciája, egy sokkal kisebb, barátságos lakóépület egy park közepén. Az épület felé sétálva, énekszóra lettünk figyelmesek. Felnéztünk és láttuk, hogy tibeti asszonyok ütemes táncot járnak a tetőn. Így javították ki a döngölt agyagos földet az épület tetején. Olyan volt, mint egy színházi előadás, a reflektor a Nap volt, mi meg körben álltunk és ámulva hallgattuk a szép dalt. Ezzel a békés, boldog délutánnal kaptuk meg a jutalmunkat a hosszú és izgalmakkal teli nap után.

tibet-norbulinka-kolostor
A Norbulinka palota volt a dalai lámák nyári rezidenciája. ( Fotó: Depositphotos)

Tibet ma
Ezek a történetek több mint húsz évvel ezelőtti időkre nyúlnak vissza. Azóta sokszor voltam Tibetben és megtapasztaltam, hogy egyre nagyobbak a változások. A régi épületek helyén hatalmas modern kínai lakótelepek épültek több százezer ember számára, akik az évek folyamán ide települtek. A régi piacokat, kisebb boltokat felváltották a hatalmas, modern, csupa fém és üveg áruházak. A Joghang templom előtti téren nincs már meg a Borkhar piac. Szerencsére a zarándokok továbbra is elözönlik a várost, de a Potala palotába csak meghatározott számú látogató mehet be naponta és mindenki csak egy órát tölthet ott. Így sokkal kevesebb termet lehet megnézni, az épület nagy része le van zárva. Megépült a négy sávos autópálya a reptérről a városba és egy modern vasút hozza az utasokat Tibetbe. Azt remélik, mindez hozzájárul a gazdaság fejlődéséhez.

Tibet-vonat
A Kínát Tibettel összekötő vasútvonal összesen 1956 km hosszú, melyből 960 km a tengerszint felett több mint 4000 méter magasságban fekszik. ( Fotó: Depositphotos)

Az utolsó útjaimon már luxus szállodákban laktunk, süppedő szőnyegekkel, tibeti antikvitásokkal díszített folyosókon sétáltunk a szobánkhoz, ami minden kényes igényt kielégített. Hipermodern tágas fürdőszoba, a kényelmes bútorok és a tökéletes fűtés várt minket. Már senki sem emlékezett a kezdetekre, amikor még úgy éreztük egy igazi nagy kaland részesei vagyunk a világ egyik legkülönlegesebb pontján.

Földváry Eszter más cikkeit itt olvashatod:

Tibet- Az élő hit varázsa

1 / 258

STÍLUS

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!