A stressz, folyamatos feszültség, állandó idegesség. Ismerős? Te is szenvedsz tőle? Kutatások igazolják, hogy a tartósan fennálló stressz gyengíti a szervezet ellenállóképességét és komoly betegségekhez vezet. Ezért is aggasztó, hogy a tünetek egyre fiatalabb korban felismerhetők. Riasztó, hogy néhány gyerek esetében olyan magas stresszértékeket mértek, amelyek egyébként csak menedzserekre jellemzőek. Ne hagyjátok, hogy a gyereketek is idáig jusson! Van megoldás. Segít a Sulinyugi program.
"Egy egészségfejlesztő szakképzésen ismerkedtünk meg Bikfalvi Réka és Balázs Noémi pszichológusokkal - mondja Szigeti Réka pszichológus. Hamar kiderült, hogy hasonlóképp gondolkodunk. Fiatalos lendülettel, világmegváltó tervekkel fogtunk közös munkába. 2010-ben hoztuk létre a Lélekkel az Egészségért Alapítványt. Elsősorban a stresszkezelésben, a kiégés megelőzésében nyújtunk támogatást. Ennek kiemelt formája a SULINYUGI program".
Mi volt az ok, ami a gyerekek felé fordított benneteket?
Mindhárman rendszeresen tartottunk cégeknél, felnőtteknek stresszkezelő tréningeket. Ezeken gyakran elhangzott a mondat: „Milyen jó lett volna ezt már gyerekkorban tudni’”. Én iskolapszichológusként kezdtem a pályámat, volt tapasztalatom arról, hogy a gyerekeknek mennyi szorongással kell megküzdeniük nap, mint nap. Aztán első osztályos lett Bükfalvi Réka kollégám gyereke. A tanító néni meghívta őt az iskolába, mutassa be, mivel foglalkozik. Akkor dugtuk össze a fejünket, hogy kitaláljuk, miként lehetne elmagyarázni a gyerekeknek, hogy mit csinál egy pszichológus, hogyan segít oldani a mindennapi feszültséget, a stresszt? Gyakorlatilag ebből született meg a Sulinyugi program. Ezen keresztül már 15-16 ezer gyerekhez jutottunk el. Ami pedig legalább ennyire fontos, hogy a tanároknak és szülőknek is tudunk segíteni a módszereinkkel, hogy úrrá legyenek a feszültségeken.
Miért fontos már gyerekkorban megtanulni a stresszkezelést?
A stressz mindig jelen volt az emberek életében, ez nem a 21. század „vívmánya”. Háborúk, gazdasági válságok, éhínségek, halálos betegségek folyamatosan próbatételek elé állították az embereket a történelemben. Ez nem új. Ami mára másfajta élethelyzetet teremtett, az az emberek időhöz való viszonya. Az életük túlzsúfoltsága, a beosztottság: „pörgésként” szoktunk rá hivatkozni. Miközben egyre hosszabb ideig élünk, és egyre jobb az életminőségünk, mindezt beárnyékolja a stressz, a kiégés és az ebből fakadó nagyon súlyos mentális és fizikai betegségek. A stresszmutatók folyamatosan romlanak az utóbbi évtizedekben.
Ijesztő, hogy a tünetek egyre több gyereknél is jelentkeznek. A felmérések szerint például a kamasz lányok 50 százaléka számol be arról, hogy hetente többször ideges, irritált, feszült. De a szülők, pedagógusok gyakran nem ismerik fel a tüneteket. Ezért kell megtanítani ezeket!
Hogyan építettétek fel a SULINYUGI programot?
Életkor szerint három tematikát dolgoztunk ki. A "Manóstressz" foglalkozásokat a 1-4. osztályosoknak; a "Gyerekideg" programot a 5 - 8. osztályosoknak és a "Kamaszfeszkó" órákat a 9 - 12. osztályos gyerekeknek. Osztályfőnöki órákon találkozunk velük először. A tanároknak másfél órás tréningeket szervezünk. A szülőknek pedig információs kiadványokkal, online segédanyagokkal, fórumokkal segítünk. Három pilléren áll a módszerünk: Segítünk megérteni a gyerekeknek, hogy teljesen normális, ha néha feszültek és ezt nem tudják jól kezelni. Felszabadító, ha rájönnek, hogy nincs velük baj, a problémájukkal nincsenek egyedül.
A következő lépés az attitűd formálás. A stresszel kapcsolatos hozzáálláson változtatunk. A gyerekek megtanulják, hogyan ismerjék fel a stressz tüneteit. Elmondjuk, hogy a dolog kezelhető, hogy felelősségük és lehetőségük van segíteni magukon.
A harmadik fázis, amikor ehhez konkrét eszközöket adunk a kezükbe. Ezeket kipróbáljuk, begyakoroljuk. Így később kézzelfogható technikai segítséget jelentenek számukra. Az a cél, hogy olyan legyen, mint a fogmosás. Mindennapi rutinként épüljön be az életükbe.
Mi történik egy ilyen foglalkozáson?
Ezek a foglalkozások mindig interaktívak,sok játékkal, élménnyel. Legelőször is, tisztázzuk, hogy mi a stressz. Fontos, hogy értsék, nincs velük „baj”, ha feszültek. Ez természetes.
Selye János a híres stresszkutató mondta: nem kiküszöbölnünk kell a stresszt az életünkből, hanem felhasználni az energiáit a megküzdésben, az előrejutásban.
A hétköznapi stressz, az egészséges feszültség, az élet sava-borsa. Fontos, hogy a gyerekek felismerjék a stressz tüneteit. Megtanítjuk őket arra, hogyan tudják a feszültséget pozitív, építő energiává alakítani. Meg tudjuk mutatni, hogy hogyan tudják levezetni az indulataikat, mit tehetnek magukért, hogy könnyedebben vegyék az akadályokat. Ez nem megy mindig könnyen, és van, amikor gyakorolni kell, meg megtalálni azt a módszert, ami nekünk a legjobb.
Milyen gyakorlatok vannak erre?
Olyan bizonyítottan hatékony stresszkezelési módszereket alkalmazunk, mint például a hasi légzés hosszú kifújással. A legkisebbekkel a képzeletet hívjuk segítségül, egy képzeletbeli lufiban fújjuk a levegőt. A nagyobbakkal már azt is megbeszéljük, hogy ennek mi a biológiai háttere, hogyan hat a szervezetünkre a hasi légzés. Kipróbáljuk a progresszív izomrelaxációt, ami azt jelenti, hogy megszorítjuk az izmainkat, és utána elernyesztjük. Ez a villám relaxáció, amely szintén nagyon gyorsan tudja oldani a feszültséget. Technikákat mutatunk arra, hogyan tudják irányítani a gondolataikat. Ezeknek a találkozóknak talán a legfontosabb eredménye a felismerés. A gyerekek ráébrednek arra, hogy mennyi mindent tudnak tenni saját magukért.
Talán érdemes kiemelni a 6-8. osztályos gyerekeket, akiknél a felvételi vizsga még rátesz egy lapáttal a hétköznapi szorongásokra.
Hatalmasok az elvárások, ami állandó megfelelési kényszert generál. Már a gyerekeknél, az iskolásoknál is beszélhetünk gyakorlatilag kiégésről. Minden nap próbatétel: „Mit tudok letenni az asztalra?” Bizonyított tény, hogy ez a fajta állandó stressz mentális betegségekhez vezet, ami a gyerek egész életére kihathat. Ezért ennél a korosztálynál különösen fontos a stresszkezelő technikák elsajátítása.
Hogyan érhetők el ezek a programok?
Az osztályok a www.sulinyugi.hu honlapján tudnak jelentkezni. Díjmentesen csak a befolyt adományok függvényében tudjuk biztosítani a Sulinyugi program foglalkozásait. Hatalmas az érdeklődés. A jelentkezők várólistára kerülnek, de önköltséges módon is igényelhetők a programjaink. A foglalkozásokat személyesen, de akár online vagy hibrid módon is meg tudjuk tartani. Szakmai önkénteseket képzünk, hogy minél több helyre el tudjunk jutni a programmal. A visszajelzések alapján a tanárok is nagyon sokat profitálnak ezekből a foglalkozásokból. Az elsajátított módszereket nem ritkán továbbfejlesztik. Ezekből épp most készül egy tanári ötlettár, ami bárki számára hozzáférhető lesz a honlapon.
Ezt is olvasd el:
Az iskolafóbia létező jelenség
Iskolakezdés - a magyar szülők több, mint háromnegyede digitális oktatásra számít