A fókuszcsoportos kutatási módszertan rendkívül hatékonynak bizonyult, a diákok értékes, nagyon fontos információkat osztottak meg a közösségi média használati szokásaikról. Az olyan sokat sulykolt biztonsági tippek, mint az idegenekkel szembeni óvatosság, a nem megfelelő magatartású ismerősök tiltása vagy feljelentése, illetve a tartalmak alapvető biztonsági láthatósági beállításai mind már ismert, magától értetődő óvintézkedések a tinédzserek körében. A dupla Instagram fiók, a messengerben szerveződő virtuális bandák és az olyan külföldi „becserkésző alkalmazások”, mint a chat alternative viszont újnak számítanak és nagyon is foglalkozni kell velük. És ez csak a jéghegy csúcsa.
Instagram x 2
Az Instagram az egyik legnépszerűbb közösségi platform a kamaszok körében, ez kevésbé meglepő talán. Viszont az, hogy szinte minden gyerek 2 Instagram profillal rendelkezik, az annál inkább. Van egy úgynevezett „hivatalos” IG profil, amit a szülők, rokonok, család, sőt még a tanárok is láthatnak. És van egy ‘privát’ IG profil amit csak a barátok, barátnők, haverok láthatnak. Itt nem tudjuk, kikkel vannak napi szintű kapcsolatban, milyen tartalmak mennek, mit osztanak meg saját magukról.
Virtuális banda
Ezek olyan nagyobb, több száz fős zárt virtuális közösségek, ahova csak az alapítók engedélyével lehet bekerülni. Így fogalmazta meg egy 8. osztályos fiú a virtuális bandát:
Vannak ilyen csoportok messengerben, annyi gyerek a tagja, hogy ide ebbe a nagy tornaterembe nem férnének be. A csoportban vannak drogosok, piások, mindig mennek verekedni, általában kipécéznek embereket, akiket aztán mindenki közösen utál a csoportban. Az a szabály, hogy minimum tizen legyenek, ha találkoznak valahol és úgy induljanak el. Nem kell jelentkezni sem, a csoportban lévő tagok ajánlanak haverokat, barátokat: egyszer csak hozzáadnak a csoporthoz. Utána kiléphetsz, ha akarsz, de bent is maradhatsz a csoportban.
Chat alternative
Ez pedig ismerkedős alkalmazás, ami átível országhatárokon és földrajzi területeken. Sok gyerek előhozta, hogy már kipróbálta, sőt a virtuális ismerkedést fizikai találka is követte. Szinte mindenki volt már olyan ismerkedésben a chat alternative-on, ahol rögtön az elején kaptak pornográf képet, vagy kértek róluk meztelen fotót. Van, akinél azt kérték, a lábujját fotózza be. Sőt a letiltás után más néven az a valaki újra jelentkezett.
A legnagyobb probléma az, hogy a gyerekek elsődlegesen nem a felnőttekhez, hanem kortársaikhoz fordulnak tanácsért. Jellemzően egymással osztják meg tapasztalatikat, egymástól kérnek tanácsot, ha úgy adódik, a családon belül egyedül a nagyobb testvér jön szóba, mint lehetséges segítség. Óriási a tudásbeli szakadék a gyerekek és a felnőttek között, aminek következtében a világra éppen nyitó 12-16 éves tinik teljesen védtelenek a virtuális közegben. A közösségi média világában jellemzően 2-3 havonta jelennek meg új funkciók a kedvenc platformokon, alkalmazásokban. A felvilágosítás helyett egy folyamatos monitoring rendszer és arra épülő készség szintű képzések kellenek, csak ezzel tudhatjuk relatív biztonságban az online közegben gyerekeinket.
Pöltl Ákos. a Safe House Training System program alapítója, a fókuszcsoportos kutatás elindítója szerint a kérdőíves kutatások, a rövid 45 perces osztályfőnöki órai felvilágosítások, egyéb oktató anyagok, biztonsági tippeket adó honlapok, kiadványok fontosak ugyan, de nem elég hatékonyak: nem bizalmi forrásból származnak az információk és amire elkészülnek sokszor elavultak. A program célja a jelenlegi tapasztalatokat felhasználva egy stabil, folyamatos monitoring és jelzőrendszer felállítása általános iskolákkal együttműködve, majd pedig erre építve egy valós, készség szintű tréning nyújtása a 12-16 éves korosztály számára.
A Safe House Training System egy a testőrképzés szakmai alapjaira épülő komplex program, moduláris felépítéssel: közösségi médiában való védekezés, a támadások vagy fenyegetések által kiváltott stresszhelyzetek pszichológiai háttere, taktikai küzdelem, család mindennapjainak biztonsági tervezése, alapvető anatómiai és elsősegély ismeretek, jogos önvédelem, taktikai autóvezetés. Jelenleg a program piaci bevezetésén dolgoznak, aminek első állomása a közösségi médiaveszélyek kapcsán egy állandó iskolai monitoring rendszer felállítása és egy arra épülő készség szintű tudást adó képzés.