Angliában inkább az az álláspont látszik győzedelmeskedni, miszerint hosszú távon sokkal nagyobb kárt okozhat, ha a gyerekek otthon maradnak, és kiesnek az oktatás rendszeréből. Ez ugyanis olyan kulturális és társadalmi hátrányok okozója lehet később, melyet nehéz lesz bepótolni. Sokkal inkább az otthoni környezetben, semmint az iskolában kaphatják el a gyerekek a koronavírust – állapítja meg a Public Health England (PHE) tanulmánya.
A kutatás eredményei azt követően kerültek nyilvánosságra, hogy Anglia tiszti főorvosa szerint az iskolák újbóli megnyitása jóval kevesebb kockázattal jár, főleg ha a hosszú távú hatásokat tekintjük, mint a gyermekek otthon tartása - írja a sky news.
A tanulmány megállapítása szerint az oktatási intézményeknek csupán 0,01 százalékában történt meg, hogy a fertőzés a gyerekek között terjedt tovább. Az óvodába és az általános iskolába járó több mint egymillió gyermek közül mindössze 70 gyermek volt érintett az elmúlt időszakban.
A gyerekek jóval nagyobb valószínűséggel szerezték meg a SARS-CoV-2 fertőzést otthon, mint az iskolában. A tanulmány szerint az iskolai alkalmazottakat nagyobb valószínűséggel érinti a vírusfertőzés, mint a diákokat, bár az összlakosságnál semmiképpen sem jobban.
Ha a gyermekek fertőződtek, akkor valószínűleg otthon, általában a szülőktől kapták el a COVID-19-et. A járvány kitörésének felében egyáltalán nem voltak érintve diákok, és a gyerekek közötti átvitel is nagyon ritka volt. Sue Hannam, a staffordshire-i Lichfield iskola igazgatója azt mondta, hogy a rendszer próbája igazán az lesz, amikor a gyerekek majd visszatérnek az iskolákba.
"Úgy gondolom, hogy számomra a jelen pillanatban egy dolog egyértelmű: ha van valaki az iskolában, aki tüneteket produkál, akkor azzal tisztában vagyok, hogy haza kell küldenem őt, és ha a tesztje pozitív, akkor felvesszük a kapcsolatot a helyi közegészségügyi hivatallal, ahonnan ezután további útmutatásokat fogunk kapni.” – tette hozzá Sue.
A legkomolyabb aggodalmunk az – folytatta -, hogy tudjuk, az őszi ciklusban sok gyermek köhögéssel, megfázással és tüsszentéssel jön az iskolába. Őket mindenképpen haza kell küldenünk, még ha nem is vagyunk meggyőződve arról, hogy koronavírussal fertőzöttek.
Chris Whitty professzor, Anglia tiszti főorvosa szerint a kormánynak "kiegyensúlyozott" politikát kell folytatnia annak kapcsán, hogy a gyermekek visszatérjenek-e a közoktatási rendszerbe a koronavírus terjedésének jelen állapotában, hozzátéve, hogy a tanulók valószínűleg még inkább "sérülnének, ha nem járnak iskolában még ebben a járvány sújtotta helyzetben is".
Boris Johnson miniszterelnök azt tartaná jónak, ha minden tanuló visszatérne az iskolába a következő hónapban, mondván, hogy „igazán ez a megoldás lenne hasznos mindenki számára”.
Whitty professzor szerint sokkal nagyobb károkat okoz, ha a gyerekek nem járnak iskolába; a hosszú távú esélyeket kifejezetten rontja. Az esélyegyenlőség csökken, és növeli annak kockázatát, hogy hosszú távon kihatással lesz a gyermek mentális és fizikai egészségi állapotára is. Szerinte "egyértelmű bizonyítékok vannak ma már arra, hogy a kisgyerekek halálozási rátája, ha koronavírussal fertőzöttek, rendkívül alacsony, de ma már az is nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a gyerekek, különösen az általános iskolások, nagyon kis valószínűséggel kapják el a COVID-19-et.
Skócia, Észak-Írország és Wales tiszti főorvosai és főorvos-helyettesei is csatlakoztak ahhoz, hogy a gyermekek térjenek vissza az iskolákba a világjárvány idején.