2020 áprilisában a világ kereskedelmi flottáinak kétharmada tétlenül a parkolt az aszfalton, az utasforgalom 90 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A légi közlekedési ágazat lassan épül fel a vírus okozta sokkból. A légi közlekedés biztosításával is foglalkozó Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) legfrissebb jelentése olyan egyedi kihívásokra hívja fel a figyelmet, amelyek hatással lehetnek az utasok életére is.
„Rozsdás” pilóták, és a városnéző járatok újraindulása
A légi közlekedés újraindulásával az előzőekhez képest megnőtt a bejelentése száma a NASA légiközlekedés-biztonsági jelentési rendszerében. Ezek szerint például a pilótáknak gyakran nem sikerül elsőre landolniuk, többször kellett megkísérelniük a leszállást. Sokan hivatkoztak arra, hogy berozsdásodtak, mire visszatérhettek a pilótafülkébe. A légitársaságok nagyon jól ismerik ezt a jelenséget, továbbra is mindent megtesznek az ebből adódó kockázat kezelésének és csökkentésének érdekében. Különböző képzési programokat állítottak össze a szolgálatba visszatérő pilóták részére. A légiforgalom erősödése más szempontból is kockázatot jelent: a városnéző-járatok szaporodó száma veszélyes lehet a kisebb szabadidős repülőgépek, helikopterek számára. Különösen, ha olyan pilóták vezetik azokat, akik nem ismerik az útvonalakat és a terepet. Egyre több sétarepüléssel összefüggő halálos baleset fordult elő.
A rovarinváziók befolyásolják a műszerek pontosságát
Számos jelentés érkezett megbízhatatlan sebesség- és magasságmérési eredményekről az első repülés alkalmával, miután a repülőgépek elhagyták a tárolót. A problémát sok esetben az okozta, hogy az állásidőben rovarok fészkeltek a repülőgépek technikai blokkjaiba.
Emelkedik a „dühkitöréses” incidensek száma az amerikai légi utazásban
Az utasok zabolátlan viselkedése egyre több aggodalomra ad okot, különösen az Egyesült Államokban. Évente átlagosan körülbelül 150 incidenst regisztrálnak a légi járatokon történt rendbontásokról. 2021-ben júniusig viszont 3000 ilyen eset fordult elő a Szövetségi Légi Közlekedési Hivatal szerint. A legtöbb rendbontás azért történt, mert az utasok megtagadták a maszkviselést.
A parkoló flották veszélyei
A világ légitársaságainak nagy része a Covid–19 alatt parkolópályára kényszerült. A flották ki vannak téve az időjárás viszontagságainak. 2021 májusában Texasban például a golflabda méretű jégveréssel járó esőzés több parkoló repülőben is kárt okozott. A földi, jellemzően tolatás közbeni balesetek száma is nőtt. Amikor a reptereken sorba rendezték a gépeket számos ütközéses baleset történt. Most, amikor a járműveket ismét áthelyezik, újabb koccanásos balesetekre lehet számítani.
A jelentés azt is közli, hogy a légiközlekedésben idáig viszonylag kevés, a világjárványhoz közvetlenül kapcsolódó kárigény merült fel. ( Fotó: Allianz)
A pilótahiány kockázatokkal jár
A légiközlekedési ágazat jelenleg pilótahiánnyal küzd. Az utasok számának világjárvány előtti óriási növekedése, ami csak Kínában több mint 10 százalék volt évente, azt jelenti, hogy a pilóták iránti kereslet már meghaladta a kínálatot. Most, hogy újra indul az élet, több, mint negyedmillió pilótára lesz szükség. Van olyan légitársaság, ahol saját pilótaiskolák létrehozásával gondoskodnak az utánpótlásról.
Az újgenerációs repülőgépek biztonsági fejlesztéseket, és egyben magasabb költségeket is jelentenek
Az elmúlt évben számos légitársaság csökkentette a flottája méretét, vagy helyezett üzemen kívül repülőgépeket. Most, az újraindulásnál figyelemmel kell lenni a másfél év alatt bekövetkezett technikai fejlődésre.
Az új generációs repülőgépek biztonsági és hatékonysági szempontból is előnyösebbek – mondta Axel von Frowein, az AGCS légi közlekedési részlegének regionális igazgatója. Az új fejlesztésű eszközök, mint például a kompozit anyagokból, a titánból és egyéb hasonlóan tartós ötvözetekből készült alkatrészek javítása azonban drágább.
Megsokszorozódtak az új útvonalak
1400-nál is több új légi útvonalat ígérnek a társaságok 2021-re. Európában 600, az ázsiai és csendes-óceáni térségben 500 új célállomással bővítették a kínálatot. Kína belső piacán a növekedés több mint 200 új útvonalat jelent, csaknem annyit, mint az Egyesült Államokban.
Ezt is olvasd el:
https://eletforma.hu/pelda-kep/51-oltozkodesi-tipp-ha-repuloutra-keszulsz/