Több mint 40 éve, hogy Vivienne Westwood megnyitotta első szex-butikját. Az akkor nagy botrányt kavaró ruhadarabok az elmúlt évtizedekben szép csendben visszahúzódtak a hálószobák intimitásába. Ám most Kim Kardashian és Madonna is fétis szerkóban jelent meg egy-egy rendezvényen.
View this post on Instagram
Madonna Atsuko Kudo latex kreációjában pompázott az MTV gálán, bőrkesztyűvel és sapkával egészítve ki az összhatást. Kardashian az arcát is eltakaró, fekete Balenciaga ruhát viselt a legutóbbi MET Gálán. Ugyanezen az eseményen a Gossip Girl televíziós filmsorozat színésze, Evan Mock szegecses maszkban jelent meg.
Hogyan kerültek ezek a darabok hirtelen a fősodorba?
A témát történészek és pszichológusok is vizsgálták már, és arra jutottak, hogy a fétisek viselete általában a nagyobb gazdasági visszaesések vagy komolyabb történelmi traumák, mint például az első és a második világháború után terjedt el.
Lou Austin, a MegaPleasure fétisoldal egyik tulajdonosa úgy véli, hogy ez a szokás mindig valamilyen kollektív traumához kapcsolódik. „Most például a pandémiához, és az azzal járó kötelező maszkviselethez.”
„A fétis divat újbóli megjelenése részben a lezárásra adott reakciónak is tekinthető”
- mondja Andrew Groves professzor, aki az Undercover című bemutató kurátora volt. A sajátos rendezvény, ahol álcákat, mindent takaró plédeket és laboratóriumi szkafandereket viseltek a modellek, a közterületeken viselt egészségügyi maszkok problematikáját járta körül.
„Az elmúlt 18 hónapban mindannyian furcsa függőségi viszonyban voltunk saját államunkkal - mondja a professzor, amely arra kényszerített minket, hogy maszkot viseljünk a közterületeken, és még azt is megszabta, kit, és mikor csókolhatunk, vagy éppen érinthetünk meg. A fétisruházat divatként való térhódítása úgy értelmezhető, mint a vágy, hogy megváltoztassuk a hatalommal való kapcsolatot, és visszavegyük az irányítást az államtól, és megmutassuk nekik, hogy valójában, ki is az „úr” a házban.
View this post on Instagram
Freud szerint a világ
A fétis kifejezést először egy Nicolas Edme Restif de la Bretonne francia szerző használta, még a 18. században. A viselet ugyanakkor az 1920 -as években vált népszerűvé a francia Yva Richard cég termékei által, amely kalapokat, fehérneműket és cipőket készített. - magyarázza Jennifer Richards, a londoni művészeti akadémia, a Royal College of Art oktatója. „Ők alkották meg eredetileg a szegecses kúpos acél melltartót” – ami Madonnát már évtizedekkel ezelőtt is megihlette. Az énekesnő 1990-es turnéján a kúpos melltartós fűzőt, mint a felszabadító erejű szexualitást, a nők magabiztosságát és mindent elsöprő akaraterejét hirdető ruhadarabot viselte.
A divat-történész szerint „ha visszatekintünk Freud eredeti elméletére, akkor a fetisizmus igazán a kontroll elleni tiltakozásról szól. A mai, pandémiát követő időszakban ezek a ruhadarabok lehetőséget teremtenek számunkra, igaz extrém módon, hogy elkezdjük visszaszerezni az irányítást az életünk felett.