Életforma.hu

PÉLDA-KÉP

Audrey Hepburn is ezt viselte - hogyan vált stílusikonná a Burberry?

A több mint 160 éves angol luxusmárka hosszú évek óta az utcai divat legmeghatározóbb szereplője. Milyen út vezetett a luxusmárka státuszhoz a pályáját textilüzleti inasként kezdő Thomas Burberry által alapított kisboltnak?

A brit Basingstoke ma sem tartozik a nagyvárosok közé, ám 1856-ban, mikor Thomas Burberry saját üzletének megnyitása mellett döntött, alig 4500 ember lakta a várost. Az eleinte elsősorban hétköznapi viseletek készítésével foglalkozó Thomas érdeklődése gyorsan más területek felé fordult, így elkezdett strapabíró, például vadászruhák készítésére is alkalmas anyagokkal kísérletezni.

Egy klasszikus Burberry ballonkabát címkéje. (Fotó: Flickr/Robert Sheie)

Kiemelt fontosságot helyezett a vízálló textíliák használatára ruhái készítésekor, amelyek az évek során komoly népszerűségre tettek szert, így pamutgyártókkal partnerségeket kötve az 1870-es évek elejére már legalább 70 embert foglalkoztatott, egy évvel később pedig újabb, már 200 fős gyárat nyitott. A tervező gyorsan felismerte a hirdetések fontosságát, így teljes öltözékeket ajándékozott a korabeli brit közélet kiemelkedő alakjainak, ezzel elérve, hogy például a hadsereg olyan elismert tisztjei, mint Lord Kitchener és a nemzetközi mozgalommá váló cserkészszövetséget megalapító Lord Baden-Powell is Burberry-ben járjanak.

A nagy felfedezés

Thomas Burberry boltja ugyan már az 1870-es évek elején kifejezetten jól profitált, ám az igazán nagy áttörésre 1879-ig kellett várni, a tervező ugyanis ekkor „fedezte fel” a gabardint. A sűrű szövésű, egyiptomi gyapjúból, különleges eljárással készített, vízálló anyag egy csapásra a nemzetközi közösség kedvencévé vált, világszinten is elismertté téve Thomast. 1888-ban hivatalosan is levédette az anyagot, és 1904-ben a Men’s Wear férfiöltözetekkel foglalkozó szaklap már így fogalmazott Burberry felfedezéséről „a gabardin ellenáll a hőségnek és a hideg szeleknek, de megvéd az esőtől és a tüskéktől is.”

A londoni Haymarket 30. alatt 1891-ben nyílt Burberry főhadiszállása egészen 2007-ig szolgáltató üzlet volt, amely gyorsan nagy népszerűségre tett szert a főváros elitjének körében is.

Gabardin, a sokoldalú

Azt, hogy a Burberry által felfedezett anyag milyen fontos szerepet játszik a ruházkodás történetében, mi sem mutatja jobban, hogy XIX-XX. század felfedezői közül többen is gabardinba öltözve vágtak neki útjuknak, a Nobel-díjas norvég sarkköri kutató, Dr. Fridtjof Nansen első útját csinálta végig így, míg egy brit felfedező, Sir Ernest Shackleton összesen három alkalommal indult útra Burberry ruhákban.

Az ikonikus külső

A Burberry híres mintája. (Fotó: Wikimedia Commons/Rehua)

A Burberry a divatot ma is meghatározó, óriási népszerűségnek örvendő kabátjainak története 1900-ban kezdődött. A brit hadsereg ekkor kereste meg a tervezőt azzal, hogy gondolja újra a katonák által eddig használt nehéz kabátokat – így született meg a legendás tervezés. A könnyű, kényelmesen hordható kabátok a világháborús katonák után idővel eljutottak a civilek ruhatárába is, és a mai napig a luxusmárka legfontosabb terméke.

A ballonkabátok mellett szintén a brit luxusmárkához köthető egy világszinten ismert minta, a „Burberry-kocka” az 1920-as évek eleje óta van használatban, és míg eleinte csak a ballonkabátok bélésén tűnt fel, ma már például a kasmírsálakon is megjelenik.

Egy legendás csók az 'Álom luxuskivitelben' filmből. (Fotó: Netflix)

Burberry, a világmárka

A Burberry kabátok igazán akkor váltak eggyé a stílussal és az eleganciával, mikor két kultikus filmben is feltűntek. Humprey Bogart a Casablancában, míg Audrey Hepburn az ’Álom luxuskivetelben’ filmben viselt egy példányt.

Az 1970-es évektől kezdve a vállalat berkeiben egyre erősebbé vált az az igény, hogy ténylegesen a nemzetközi divat meghatározó szereplőjévé váljon a Burberry. Ennek hatására a cég világszinten több gyártóval megegyezett arról, hogy a már létező kollekcióhoz készítsenek különböző kiegészítő termékeket, így öltönyök, felsők, nadrágok, sportruhák és kiegészítők is kerültek a kiválasztott boltok és a luxusmárka saját butikjainak polcára a Burberry égisze alatt.

Az új évezredbe a Burberry átalakított menedzsmenttel vágott bele  Victor Barnett vezetésével, aki mellé 2001-ben érkezett meg a kreatív igazgatói pozícióba Christopher Bailey. Az új vezetés rögtön bele is szaladt egy komolyabb problémába, ugyanis a más luxusmárkákhoz képest viszonylag olcsó, hatalmas mértékben hamisított Burberry „kockái” egyre inkább összefonódtak a brit focihulligánokkal és a „chav”-okkal (ez az Egyesült Királyság népességének egyik jellemzően aluliskolázott, gyakran a társadalmi normákat figyelmen kívül hagyó csoportjára használt kifejezés) -  a szituáció egészen odáig fajult, hogy a mintát ki is tiltották több stadionból.

A kialakult helyzet megoldására egészen 2006-ig kellett várni, amikor a vezérigazgatói székbe érkező Angela Ahrendts az igazgatói tanácsban ülő Barnett-el közösen átformálta a márka eladási stratégiáit. Ennek keretében a kockákat eltüntették a termékek 90 százalékáról, valamint visszahozták a Burberry-égisz alá a szépségápolási termékek és a parfümök üzletágát is. Ezután nem sokkal elindult a teljes Európai Uniót is kiszolgáló Burberry webshop, és a következő években a régi fényét visszanyerő luxusmárka újra ütemes növekedésnek indult.

A Burberry ma

Ahrendts 2014 elejéhez köthető távozása után egy átmeneti időszak után felállt a cég jelenlegi vezetése, a vezérigazgató Marco Gobbetti, az igazgatótanács elnöke Gerry Murphy, míg a kreatív igazgatói posztot 2018 márciusa óta a Givenchy színeiben korábban közel tíz évet eltöltő Riccardo Tisci tölti be.

Más divatházakhoz hasonlóan a Burberry életében is jelentős változást hozott az új tervező érkezése. Az már a Givenchy-nél eltöltött időszakban kiderült, hogy Tisci kiemelkedően tehetséges, és minimalista, időnként egészen gótikusnak mondható stílusa a kissé beporosodott francia márkát újradefiniálta.

Ennek ellenére egészen a most februárban bemutatott 2020-as őszi/téli kollekciójáig úgy tűnt, hogy nem igazán tudja, merre induljon a Burberryvel, ám a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet is előtérbe helyező bemutató pozitív meglepetést okozott – ismét megerősítve azt, hogy a britek legöregebb és legismertebb luxusmárkája még mindig az utcai divat alfája és omegája.

DIVATTÖRTÉNETI SOROZATUNK ELŐZŐ RÉSZEI ITT OLVASHATÓK:

- Egy kis olasz boltból indult- hogyan lett a világ kedvence Versace?

- A 111 éves elegancia - hogyan írta át az elegancia fogalmát a Chanel?

- Az olasz státuszszimbólum- hogyan jutott a világ tetejére Gucci?

- Hogyan hódította meg nők millióit egy feminista luxusmárka, a Prada?

- Giorgio Armani: a tervezőzseni, aki felépített egy birodalmat

- Az imádott Dior: a márka, amely alapjaiban változtatta meg a divatot


10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból!

10 Millió Fa: így lesz erdő az 1%-ból! 

A 10 Millió Fa közössége idén elérte egyik legnagyobb célját.
Egy női vállalkozó is lehet sikeres

Egy női vállalkozó is lehet sikeres 

A vállalkozói lét kihívásokkal teli, de egyben inspiráló és felszabadító út is. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az üzleti világ a férfiak terepe, pedig ma már egyre több nő bizonyítja, hogy kiváló vezetői képességekkel, kitartással és kreativitással igenis helyt lehet állni, sőt: a kimagasló eredmények elérése sem lehetetlen.
A nőknek számos terepen kell helytállni

A nőknek számos terepen kell helytállni 

Egy felnőtt nő élete számos szerepből tevődik össze. Pláne akkor, ha még gyereket is nevel. Ezek között a szerepek között meglehetősen nehéz egyensúlyozni és mindegyiknek megfelelni.
Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket!

Mikor lesz már egyenlőség? Napjainkban is sok hátrányos megkülönböztetés éri a nőket! 

Az AVON Nőnap alkalmából változásra szólít fel!
Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban

Magyar szinkronkorcsolyázók óriási sikere Salzburgban 

Ahol a jég is piros fehér zöld színre változott vasárnap!
Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció

Ma indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció 

Idén is rászoruló családoknak adhatnak karácsonyi ajándékot a vásárlók a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös élelmiszergyűjtő akciója, az Adni Öröm! keretében.
Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására

Kétszázezer jótékony aludoboz ára jut nehéz sorsú gyerekek táboroztatására 

Idén márciustól jótékony célra is felajánlhatták a visszaváltható alumínium italdobozok árát a fogyasztók. A kezdeményezésnek köszönhetően 200 ezer doboz gyűlt össze, ami több mint 3 tonna újrahasznosítható alumíniumot jelent. A befolyt közel egymillió forintból a Magyar Máltai Szeretetszolgálat nehéz sorsú gyerekek nyári táborozását segíti.
Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak

Irodalommal a nélkülöző állatokért – Bucsi Mariann és az Állatvédőrség összefogtak 

Nem titkolt céljuk, hogy a megemelkedett energiaárak és rezsiköltségek következtében egyre nehezebb helyzetbe kerülő állatmenhelyek és -otthonok a jövőben is képesek legyenek működni, a rászorulókat megmenteni, valamint megfelelő színvonalú ellátást biztosíthassanak a befogadott jószágok számára.
Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről

Portréfilm készült Szabó Gyuri bácsiról, a bükki füvesemberről 

„Halál ellen nincs orvosság, de az odáig vezető út szép is lehet” – hívja fel a figyelmet a gyógynövények fontosságára Szabó Gyuri bácsi a róla készült portréfilmben. A film a díszbemutatót követően hamarosan a nagyközönség számára is elérhető lesz.
5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet

5 sakkos készség, mely a karrieredben is segíthet 

Tudtad, hogy a munkaerőpiacon is kamatoztathatod a sakkozási képességeidet?