Vasvári Péternek volt kitől örökölnie a tehetséget. Nagy becsben tartja nagyapja logóját, aki maga tervezte a cégérét még a múlt század elején. A MAGYAR LOGÓK című gyűjteményes albumot is nagyapja tiszteletére állította össze. Péter eddig több mint ötszáz logót tervezett. Egyik munkájával bekerült a világ logótrendjeit bemutató kötetbe. 2013-ban egyedüli magyar alkotóként került be a Logo Creed című, a tervezők legjobbjait bemutató, nemzetközi katalógusba. Íróasztala fölött tele a fal az elismerésekkel.
Honnan származik a logó, mint műfaj?
Jelek és szimbólumok ősidők óta vesznek körül minket. A kör, a négyzet, a háromszög, a vonal, a kereszt és a nyíl geometrikus formái észrevétlenül mindennapjaink részévé váltak. Feladatuk a megkülönböztetés, a figyelemfelkeltés és az információátadás. Ennek köszönhető, hogy a logótervezés az 21. századra komoly, önálló iparággá fejlődött.
Milyen egy jó logó?
Vizuális öröm kell, hogy legyen. A formák arányai a felismerés öröme, a látvány jutalma által. A jó logó megmutatja, mit csinál egy vállalat, és milyen értékeket, erényeket képvisel. Egyedinek kell lennie – a kevesebb sokszor több elv alapján.
Az anatómia, a matematika és az aranymetszés szabályai szerint építkezünk. A logó üzenetének gyorsan célba kell találnia és érthetőnek kell lennie. Így kialakul egy finom harmónia, amely segítségével a logó közvetíteni tudja a megbízó üzenetét.
Mitől lesz egy logó sikeres?
Mindig készítsük örömmel, legyen egyedi, ültessünk el benne egy poént, és higgyünk a sikerében… Egy jó márka megteremtése tökéletes belépő a versenytársak közé. Más a konkurencia közé beszorulni, és megint más a konkurencia közé berobbanni és közülük kiemelkedni. Egy jól sikerült logó magasabb szintre tudja emelni a céget.
Hogyan válogattál a MAGYAR LOGÓK albumba?
Nem voltam egyedül. Hirdettünk egy pályázatot, melyre munkacímen nevezhettek az alkotók. Tehát nem tudtuk, kik küldték a 4000 pályaművet. Hét tagú zsűri választott ki ezek közül 680 -at. Ezekből készült ez az inspiráló és ötletgazdag gyűjtemény, ami 319 alkotótó munkáit tartalmazza. A logókat csoportosítottam, külön gyűjtöttem például állatok, emberek, növények, épületek, élelmiszerek, sportok témakörben a legjobban sikerült munkákat. De saját fejezetet kaptak a régi magyar márkák is.
Tudsz egyet választani a kötetben szereplő logók közül, melyik a kedvenced?
A régiek közül a Magyar Hirdető logója. 1975-ben készült, Sára Ernő munkája. A trombita, mint a cég tevékenységére, a kihirdetésre utaló szimbólum és a magyar hirdető monogram elhelyezése a kompozícióban megkérdőjelezhetetlen egységet alkot. A pozitív-negatív térrel játszó profin kivitelezett grafika rögtön célba talál.
A Gundel étterem logójának a története is nagyon érdekes. Az album összeállításakor különösen figyeltem arra, hogy minden alkotásról hiteles információk kerüljenek a kötetbe. A Gundel közismert logójáról eddig csak egy legendát ismertünk. A kötet szerkesztése során nyert bizonyítékot, hogy Láng György a kiváló, nemzetközi tekintélyű éttermi szakember, a New York-i Café des Artistes tulajdonosa kérte meg barátját Milton Glasert a magyar származású, akkor már világhírű grafikust az újjáalakuló Gundel grafikai arculatának megtervezésére 1991-ben. A szomszédos Állatkert elefántos kapuja ihlette az emblémát.
Miért volt fontos, hogy külön fejezetet kapjanak azok a logók, melyeket végül nem használt fel a megrendelő?
Több olyan kimagasló logót is készítettek magyar grafikusok, melyek végül nem kerültek forgalomba. Remek ötletek letisztult formába öntve, kár lenne megfeledkezni róluk. Ilyen Kezes Zsófia Réka munkája a COOK BOOK, ami egy könyvkiadónak készült és magáért beszél. De említhetem Kis Attila tervét a Bodri pincészetnek, ahol a pulikutya figurája rímel a szőlősorokkal barázdált domboldalakkal.
Vasvári Péter MAGYAR LOGÓK című albumát szeptember 2-án, Budapesten a KREA Design Iskolában mutatja be az érdeklődőknek.
Ezt is olvasd el:
https://eletforma.hu/kul-tour/a-mesek-buvoleteben/
https://eletforma.hu/gasztro/gordulo-grill-cirkusz-ujra-a-porondon-lokodi-akos-sef/