Nem mondhatnánk, hogy különösebben meglepő adatok jelentek volna meg arról, mennyi pezsgő is fogyott az angol szupermarketekben a karácsonyt és az újévet megelőző időszakban.
Nagy-Britannia öt legnagyobb forgalmat lebonyolító szupermarketcsoportja közül három, a Sainsbury's, a Morrison és az Aldi minden eddiginél nagyobb mennyiségben adott el ebből az elegáns italfajtából közvetlenül az ünnepeket megelőző időszakban - írja a Reuters.
A kiugróan jó forgalmi adatokra gyakorlatilag az egyetlen magyarázat, hogy a koronavírus járvány miatt zárva tartó szórakozóhelyek helyett az emberek arra kényszerültek, hogy otthonukban ünnepeljenek, így az alkoholfogyasztás is a négy fal közé szorult.
A Sainsbury ebben az időszakban a korábbi évek hasonló időszakához képest 52 százalékkal növelte meg pezsgőeladásait.
A Morrisons arról számolt be, hogy a cég pezsgőértékesítése 64 százalékkal nőtt a tavalyihoz képest, míg az Aldi 4,5 millió üveg pezsgőt, habzóbort és proseccót adott el csak december folyamán.
A Nielsen piackutató szerint az Egyesült Királyságban a pezsgőértékesítés 18 százalékkal nőtt éves szinten a decemberig tartó négy hét alatt, míg a crémant habzó bor értékesítése 51 százalékkal nőtt ugyanezen időszak alatt.
A felmérések szerint a britek valamivel több, mint 310 millió fonttal többet költöttek alkoholra a szupermarketekben, mint a szórakozóhelyeken, kocsmákban, bárokban, éttermekben az utolsó negyedévben az előző év azonos időszakához képest
Mit isznak a magyarok?
A pezsgő még mindig erősen szezonális terméknek számít a magyar piacon, a fogyasztás elsősorban a karácsonyi és újévi időszakban ugrik meg igazán hazánkban.
Bár naprakész adatokkal nem rendelkezünk arról, hogy a mostani szigorító intézkedések miatt milyen mértékben esett vissza az italfogyasztás a szórakozóhelyeken és éttermekben idehaza, ám az általános tendenciákat figyelve, valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy az év végi, általában is megugró bolti forgalom, most a részleges lockdown miatt, még inkább megnövekedett pezsgőkből, habzóborokból egyaránt.
Az utóbbi években fokozatos átalakuláson ment keresztül a magyarországi pezsgőpiac: az értékesítés majdnem fele ugyan még mindig az év utolsó két hónapjára koncentrálódik, de a fogyasztók négy-öt éve már egyre tudatosabban döntenek a magasabb árfekvésű, jó minőségű pezsgők mellett, amit a fokozatosan kibontakozó gasztronómiai forradalom következtében már nem csak alkalmi italként fogyasztanak.
A magyarok még mindig az édes pezsgőt preferálják, de a Törley Pincészetnél a hazai értékesítésen belül 60 százalék alá csökkent az édes pezsgők aránya.
Egyértelmű az elmozdulás a száraz, félszáraz ízek felé is, és nem csak a drágább pezsgők kategóriájában. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a rozé pezsgők is, világviszonylatban a pezsgőpiac közel 10 százalékát ezek uralják.
Az évi 22-24 millió palack pezsgőt és 11-13 millió palack bort előállító Törley Pezsgőpincészet Kft. nemcsak Magyarországon, hanem Európa számos országában, sőt a tengerentúlon is elismert piaci szereplővé vált az elmúlt években; a palackban erjesztett pezsgők eladásának növekedése két számjegyű, ezzel párhuzamosan a tartályos erjesztésű pezsgők is néhány százalékos növekedést produkálnak az elmúlt években.
Ami az exportpiacok megoszlását illeti, a magyar pezsgők fő fogyasztói a svédek, az észtek és a kanadaiak, ám Vietnámban, Kazahsztánban, Nigériában is vásárolják a Törley pezsgőit. A Hungária Grande Cuvée Brut Kanada franciák lakta Québec tartományában például piacvezető. A Törley és a Hungária márka egyébként a belföldi és az exportértékesítésnél is zászlóshajónak számít.
Hogyan készül?
- A tradicionális pezsgőkészítési eljárás (méthode traditionnelle) fontos ismérve, hogy a pezsgő ugyanabban a palackban erjed és érlelődik, mint amelyben később forgalmazzák. A tradicionális erjesztésű pezsgők hosszú palackérlelési procedúrán esnek át, ez pedig ízében, illatában is megmutatkozik: illatában és ízében is inkább érett gyümölcsösség érződik, nem friss citrusosság, testesebb, kicsit édeskésebb jegyekkel.
- A palackban erjesztett, szűréssel seprőtelenített eljárásnál (méthode transvasée) a töltőbor úgynevezett magnum (1,5 literes) palackokba kerül. Az eljárás fő jellemzője, hogy a palackban erjesztett és érlelt pezsgőt zárt rendszerű, hűthető és nyomásálló tartályba ürítik, melyben az erjesztés és az érlelés zajlik minimum 9 hónapig. Sterilen szűrik és hőkezelik, így biztosítva az egyenletes minőséget, majd expedíciós likőrrel beállítják a végleges cukortartalmat.
- Tartályban erjesztésnél (méthode charmat) a pezsgők nyomásálló, acéltartályokban erjednek. A folyamat 3-6 hónap alatt zajlik le. A rövid érlelési időt követően a pezsgőt fajtának megfelelően likőrözik, szűrik, hidegkezelik, sterilszűrik, lepalackozzák. Amennyiben a pezsgőt nem borból, hanem mustból egy menetben erjesztik, akkor Asti típusú pezsgőkről beszélünk. (méthode asti)
Mi a különbség?
Habzóbor
A palackban a nyomás alsó határa megegyezik a pezsgőével, azaz 3 bar. A szén-dioxid viszont nem második erjedés során képződik, hanem szén-dioxid hozzáadásával. A gázt elnyeletik, szaturálják a borban - ezt kötelező feltüntetni a címkén.
Gyöngyözőbor
Csak szolidan pezseg, a nyomás csak 1-2,5 bar a palackban. Legtöbbször szén-dioxid-hozzáadással készül, ezt szintén kötelező jelölni a címkén, vagy ritkábban, de előfordulhat, hogy buborékai természetes úton születnek.
Champagne
A champagne az északkelet-franciaországi borvidék és az innen származó pezsgők neve. 1927-től eredetvédelem alatt áll, hiszen a pezsgővilág csúcsát képviseli: tradíciója, minősége, kifinomultsága, stílusa és eltarthatósága teszi páratlanná. A mondás, miszerint minden champagne pezsgő, de nem minden pezsgő champagne, helytálló. A pezsgő - a champagne - abban különbözik a habzóbortól, hogy szénsavtartalma természetes úton, méghozzá a borhoz hozzáadott cukor és élesztő egyvelegéből, zárt erjedéssel képződik. Míg a habzóborba mesterséges úton juttatják a buborékokat az elnyeletett szénsav eredményeképpen. Vagyis pezsegni pezseg, ám ettől még köze sincs a pezsgőhöz.